Overweg Groeneweg met goederentrein, foto: ProRail

Recordaantal boetes voor gevaarlijk gedrag rond het spoor

Er is in 2017 een recordaantal boetes uitgedeeld voor gevaarlijk gedrag rond het spoor. Dit jaar werden er 796 boetes uitgedeeld, tegenover 517 vorig jaar. Volgens spoorbeheerder ProRail wordt er steeds harder opgetreden tegen risicovol gedrag.

Risicovol gedrag op overwegen is wettelijk verboden. De boete hiervoor kan oplopen tot 220 euro. Ook als het allemaal net goed gaat leidt zo goed als iedere bijna-aanrijding tot vertraging van het trein-, en vaak ook het wegverkeer. En daarnaast tot grote schrik bij de machinist en overige weggebruikers.

Dodelijke ongevallen

Het aantal dodelijke ongevallen op spoorwegoverwegen is de afgelopen dertig jaar met tachtig procent gedaald. Dertig jaar geleden kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg. Dit jaar zijn er vijf personen om het leven gekomen.

Elke ongeval is er nog steeds één te veel. Daarom wil ProRail het aantal ongevallen op overwegen verder terugdringen. Door overwegen veiliger te maken, door ze waar het kan te vervangen voor tunnels of een andere ongelijkvloerse kruising. En: door mensen te blijven vertellen hoe ze zo veilig mogelijk oversteken.

Minder overwegen

Nederland telt nu nog maar 2365 overwegen, waarvan 1792 die openbaar toegankelijk zijn. De afgelopen vier jaar heeft ProRail meer dan honderd overwegen verwijderd of beter beveiligd. Meer dan negentig procent van de openbare overwegen is inmiddels beveiligd. Dat was dertig jaar geleden wel anders, toen slechts vijftig procent van alle overwegen was voorzien van overwegbeveiliging.
Overwegvrij spoor

Volgens ProRail is het nog veiliger als er helemaal geen overweg is. Nieuwe spoorlijnen zoals de Hanzelijn, Betuweroute en de Hogesnelheidslijn hebben al geen overwegen meer. Ook een groot deel van de Randstad is inmiddels overwegvrij. Op bestaande spoorlijnen kijkt ProRail waar overwegen vervangen kunnen worden door een tunnel.

Gevaarlijk gedrag

Overwegbomen moeten voorkomen dat mensen oversteken als er een trein aankomt. Maar mensen hebben vaak haast en niet altijd het geduld om te wachten tot de overwegbomen opengaan. Daardoor ontstaat gevaarlijk gedrag.

TNO onderzoekt samen met ProRail wat er nodig is voor veiliger gedrag op overwegen. Als gevolg daarvan worden een aantal maatregelen genomen. Zo wordt er betere verlichting aangebracht en is het duidelijker als mensen zich op een overweg bevinden. Overbodige borden en objecten worden zo veel mogelijk weggehaald, om afleiding te voorkomen. Verder komt er een duidelijke markering van veilige zones binnen de overwegbomen. Ook worden er innovatieve maatregelen getroffen om onveilig gedrag te voorkomen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.