Reizigers, NS-intercitytrein, station Amsterdam Centraal

Proef met iedere tien minuten een trein succesvol

De proef waarbij iedere tien minuten een Intercitytrein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven, verloopt soepel. Ook tijdens dagen waarop er verstoringen op het spoor waren. Dat melden ProRail en NS na zes testdagen. SpoorPro sprak Jeroen Fukken, programmadirecteur Beter en Meer bij NS en ProRail, hierover tijdens Explorail: “Er waren een paar testdagen geweest waarop er elders op het spoor verstoringen waren en dit hebben we toch goed op kunnen vangen. Doordat we een buffer hadden ingebouwd, was het mogelijk om bij vertragingen de tien minuten-cadans toch snel weer te herpakken. Dat betekent dat de dienstregeling robuust is.”

Sinds 6 september vinden er iedere woensdag tests plaats van 7.00 tot 19.00 uur plaats. In totaal rijden er in die uren 144 Intercity’s heen en weer tussen de grote stations Amsterdam Centraal,  Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Den Bosch en Eindhoven. Cijfers van ProRail geven aan dat gemiddeld 96 procent van deze treinen binnen vijf minuten op tijd aan kwam op de bestemming.

Storingen

Ondanks storm, spoorlopers, een bijna aanrijding (loos alarm), een defecte trein en een wisselstoring, lukte het om gemiddeld 141 van 144 Intercity’s te rijden. Dat is een uitvalpercentage van ongeveer twee procent wat vergelijkbaar is met het landelijke gemiddelde. Het is tot dusverre gelukt om ook snel na verstoringen het tien minuten-ritme weer op te pakken.

Dat ritme kon volgens ProRail worden vastgehouden, omdat verkeersleiders achter de schermen een nieuwe werkwijze hanteren. Treinen worden met regelmaat ‘ gewisseld’. Als bij vertrek in Alkmaar de trein naar Maastricht vijf minuten vertraging of meer heeft, dan ‘schuift’ ProRail vanaf Amsterdam een andere trein in die al klaar stond in de dienstregeling om later te vertrekken richting Utrecht. “Zo kunnen we toch de tien minuten-cadans handhaven”, aldus de spoorbeheerder. “De vertraagde trein is pas daarna aan de beurt. In Eindhoven geldt dezelfde procedure. Deze constructie is tijdens de eerste dagen met succes toegepast.”

Reizigers positief

Van de treinen die ook tussengelegen stations zoals Geldermalsen en Houten aandoen, kwam bijna 95 procent (94,7) binnen vijf minuten van de geplande aankomsttijd aan. Ook was het minder druk op de perrons op de grote stations. Uit onderzoek dat Citisens in opdracht van NS uitvoerde is negentig procent van de reizigers positief over de proef met hoogfrequent rijdende treinen.

Op de spoorlijn tussen Amsterdam en Eindhoven liggen 24 overwegen. De meesten zijn te vinden in de provincies Noord-Brabant en Gelderland. ProRail meet tijdens de testdagen de dichtligtijden van de overwegen. Volgens de spoorbeheerder zijn de dichtligtijden tijdens de testdagen vergelijkbaar met de andere dagen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.