Lassen rails

Stedelijke railbeheerders passen Voorschrift Lassen voor rail aan

De stedelijke railbeheerders GVB, HTM, RET en RTU, hebben het Voorschrift Lassen aangepast. Daarmee laten de beheerders zien dat zij allemaal dezelfde eisen stellen aan lasbedrijven. De tweede versie van het voorschrift volgens de beheerders leesbaarder en sluit beter aan op de NEN-ISO-normen. Het doel van het nieuwe voorschrift is om de kwaliteit van lassen en het lasproces te verhogen en daarmee de kwaliteit van het spoor te waarborgen.

Experts van HTM, GVB, RET en RTU hebben onder leiding van technisch beheerder Jos Lammers van HTM een taaie klus afgerond. Zij werden daarbij ondersteund door onafhankelijk expert Raymond van Mosel en kennisorganisatie DEKRA. Lammers legt uit: “Het eerste voorschrift leidde te veel tot verschil van interpretatie. De beschrijvingen waren soms lastig en stonden niet op de juiste volgorde. De werkgroep kwam daarom tot de conclusie dat het voorschrift modulair moest worden ingedeeld.”

Nieuw voorschrift

De vier railbeheerders zijn samen met experts en ervaringsdeskundigen de diepte in gegaan om tot een nieuw voorschrift te komen. “Dat was een mooi proces, maar het gaf soms wel vuurwerk”, vertelt Lammers. “We verschilden nog weleens van mening over hoe ver we moesten gaan met de aanpassingen of hoe zeer we de diepte in moesten gaan. Maar uiteindelijk stond iedereen achter het concept en hebben we dit met elkaar ondertekend.”

Volgens de opstellers van het voorschrift is de opbouw nu beter leesbaar en samengesteld uit modules. “We hebben met name aan het oplassen meer aandacht besteed. En we hebben het deel verbeterd dat gaat over de normen en eisen. De normen vanuit de NEN-ISO 3884 zijn duidelijker opgenomen in het voorschrift”, licht Lammers toe. Deze versie is nu van toepassing voor alle bedrijven in Nederland.

Lammers: “We zijn trots op het resultaat. We vinden echt dat we hebben bijgedragen aan kennis en efficiëntie voor de railbeheerders en aannemers. We verwachten dat dit resulteert in een hogere kwaliteit van lassen. En dat is gunstig voor de levensduur van het spoor én daarmee gunstig voor de reiziger.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.