Gestrande reizigers, Utrecht Centraal

‘Nieuwe kabinet moet investeren in spoorcapaciteit’

Rover en NS willen dat het nieuwe kabinet investeert in meer ruimte op het spoor voor het toenemend aantal reizigers. Daarnaast moet er meer aandacht zijn voor grootstedelijke OV-netwerken. NS verwacht in september meer dan 35 miljoen reizigers te vervoeren. Dat is een reizigersgroei van vijf procent in vergelijking met dezelfde maand (33,3 miljoen) vorig jaar. Reizigers worden daarom opgeroepen de allerdrukste treinen in het hartje van de spits te mijden.

NS heeft tweehonderd rijtuigen meer beschikbaar dan in september vorig jaar. In totaal gaat het om 2.750 rijtuigen. Deze rijtuigen worden gebruikt om treinen op een aantal drukke trajecten te verlengen en meer reizigers te kunnen vervoeren. Daarnaast start NS met een proef waarbij reizigers met een korting worden verleid om de drukke spits (hyperspits) tussen 7.30 en 8.30 uur te mijden. De korting geldt voor het minder drukke deel van de spits.

Investeringen in spoorinfrastructuur

Directeur Roger van Boxtel van NS meldt dat ondanks de vele maatregelen het na de vakantie druk zal worden in de trein. “In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg”, stelt hij. “We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen. Daarom pleiten we er samen met andere vervoerders en partijen als de ANWB en Rai voor om meer te investeren in infrastructuur.”

De NS, RAI-Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en KNV hebben eind vorig jaar een gezamenlijk manifest opgesteld. Daarin pleiten zij ervoor om tenminste één miljard extra per jaar beschikbaar te stellen om extra vervoerscapaciteit te realiseren. Dit manifest wordt onder meer gesteund door Rover, de Fietsersbond, BOVAG en de Vereniging voor Nederlandse Leaserijders (VNA).

Hoogfrequent Spoor

In september komen er 58 nieuwe Sprinters op het spoor. Daarnaast start NS vanaf 6 september een proef waarbij Intercity’s tussen Amsterdam en Eindhoven hoogfrequent rijden. Dat betekent dat tussen deze steden zes Intercity’s rijden, in plaats van vier. Daarmee gaat de capaciteit in de trein met vijftien procent omhoog.

Doordat er meer rijtuigen beschikbaar zijn, kunnen de treinen op een aantal trajecten worden verlengd. Dat gebeurt op de trajecten Amsterdam – Utrecht, Utrecht – Rotterdam, Apeldoorn – Utrecht Centraal, Almere – Utrecht Centraal en Nijmegen – Den Bosch. De treinen kunnen niet overal worden verlengd, omdat bijvoorbeeld de perrons om sommige treinstations te kort zijn of omdat het niet in de dienstregeling past.

Vervoerscapaciteit

Naast de 58 nieuwe sprinters, volgen vanaf 2018 nog eens 118 nieuwe sprinters en vanaf 2021 nog eens 79 nieuwe Intercity’s. Investeren in treinen is volgens NS niet voldoende om de drukte in de Nederlandse spits op te vangen. Er dient een extra investering vanuit het Rijk te komen om voldoende vervoerscapaciteit te kunnen bieden.

Rover stelt dat de drukke spits in Nederland een maatschappelijk probleem is. “Niet alleen op het spoor is het druk, ook op de weg loopt de reiziger vast. Voor beide problemen is het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in het OV en slimme investeringen worden gedaan. Rover pleit voor meer ruimte op het spoor door te investeren in uitbreiding op bestaande en te verwachten knelpunten.” Volgens de reizigersorganisatie dient NS zich met name op de beperkte capaciteit van de Sprinters richten, omdat reizigers daar het meest over klagen.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.