De proefopstellingen met de RFID-technologie op het terrein van Voestalpine Railpro

Ontbijtseminar Voestalpine in teken van RFID-tagging

De spoorsector maakt steeds meer gebruik van RFID-tags (Radio Frequency Identification) die het mogelijk maken om onderdelen van de railinfrastructuur of van rollend materieel te identificeren en te volgen in de tijd. Om spoorprofessionals te informeren over de laatste ontwikkelingen rondom RFID-tagging organiseert Voestalpine Railpro op dinsdag 5 september een Ontbijtseminar rondom dit thema bij haar bedrijventerrein in Hilversum. De Ontbijtseminars van Voestalpine Railpro staan in het teken van kennisdeling tussen branchegenoten. 



Peter Boom van Voestalpine Signalling geeft op 5 september de aftrap met een algemene introductie op het thema RFID en Rail. “Tijdens mijn introductie zal ik proberen om in een notendop uit te leggen wat RFID-technologie is en welke tags er op de markt zijn. Er zijn bijvoorbeeld passieve tags die geen batterij nodig hebben. De actieve tags, die tot nu toe door partijen op het Nederlandse spoor in de praktijk worden gebruikt, hebben dat wel en zijn kostbaarder in aanschaf en gebruik.”

Experimenten met passieve tags

ProRail voert volgens Boom op dit moment wel experimenten uit met passieve tags om te kijken of deze kunnen worden geïntroduceerd, omdat daarmee tags gelezen kunnen worden die op een frequentie werken, die als standaard wordt gebruikt in een snel toenemend aantal Europese landen. “Ook voor vervoerders zijn de passieve tags interessant omdat ze goedkoper in aanschaf en onderhoud zijn.”

Daarnaast wijst de spoorexpert erop dat er tests zijn uitgevoerd met een hybride oplossing: een combinatie van een oude en een nieuwe tagreader die dus meerdere type tags kan uitlezen op één en dezelfde locatie. 

“Het probleem met de tagreaders die op dit moment nog voornamelijk gebruikt worden in Nederland, is dat die alleen de RFID-tags kunnen uitlezen afkomstig van dezelfde fabrikant. Nederland kan nu de stap maken om niet meer beperkt te worden door vendor lock-in.” Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, doordat producten niet compatibel zijn met die van een andere leverancier.

Ontwikkeling nieuwe tagreader

“Een aantal jaren geleden heeft de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket het initiatief genomen voor een ontwikkelingstraject van een tagreader die RFID-tags van verschillende fabrikanten kan uitlezen. Deze reader werkt op de zogenaamde UHF-frequentie. Dit is inmiddels de Europese standaard geworden en zal waarschijnlijk ook in Nederland worden geïntroduceerd.”

Na de introductie door Peter Boom zal Jacques Goddijn van HR Groep een praktijkcase presenteren over RFID’s op verkeersborden. Boom: “Hij zal uitleggen hoe deze toepassing van assetmanagement in een andere branche wordt geregeld.” Marc Flederus van Ferm RFID Solutions zal een vergelijking maken tussen de tracking and tracing van ondergrondse infra zoals waterleidingen en die van de spoorsector. 

Paul Kootwijk en Brenda Struve van ProRail gaan vervolgens dieper in op een project over tracking and tracing van goederenwagons met gevaarlijke stoffen.

Live demonstratie

Axel Dietz van Trackware legt uit hoe de nieuwe LoRa-technologie wordt toegepast in de railomgeving en welke rol FRID-tags daarbij kan spelen. LoRa staat voor ‘Long Range Low Power’. Deze technologie kan kleine hoeveelheden informatie uitwisselen tussen objecten en systemen met een zeer laag energieverbruik.

Na de presentaties krijgen deelnemers aan de Ontbijtsessie op het terrein van Voestalpine een live demonstratie van diverse RFID-toepassingen. “We demonstreren op ons terrein een oude reader, een nieuwe reader en de LoRa-technologie om de verschillen duidelijk te maken”, aldus Boom. Het Ontbijtseminar op 5 september duurt van 7.30 tot 12.00 uur en vindt plaats aan de Nieuwe Crailoseweg 8 in Hilversum. Aanmelden kan via de website van Voestalpine Railpro.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.