Beveiligingssysteem Alstom in de metro, Gé Dubbelman

Ook Noord/Zuidlijn kampt met late oplevering beveiligingssoftware

Ook de Noord/Zuidlijn kampt met problemen bij de levering van software van het beveiligingssysteem voor de spoorverbinding. Hoewel de opleverdatum voor de opening van de nieuwe metroverbinding op 22 juli 2018 blijft staan, geeft directeur Hoite Detmar van de Noord/Zuidlijn aan dat het “een toprisico” blijft. Alstom heeft problemen met de tijdige introductie van het nieuwe treinbeveiligingssysteem op het bestaande metronet. Als gevolg daarvan kan het systeem niet tegelijkertijd met de oplevering van de Noord/Zuidlijn op het bestaande metronet in gebruik worden genomen.

Directeur Hoite Detmar van de Noord/Zuidlijn: “Dit is een tegenvaller. Op deze manier kunnen we de start van de Noord/Zuidlijn in elk geval veilig stellen, maar het blijft voor ons nog steeds een toprisico.”

Problemen met beveiligingssoftware

Problemen met beveiligingssoftware heeft in het afgelopen jaar bij diverse spoorprojecten voor vertraging gezorgd. Begin deze maand werd bekend dat de metroverbinding Hoekse Lijn tussen Hoek van Holland en Rotterdam pas vijf maanden in gebruik kan worden genomen. De ontwikkeling van de software kost leverancier Bombardier meer tijd dan eerder verwacht. Ook vielen de eerste softwaretests tegen. Vorige maand werd meldde staatssecretaris Dijksma dat de start van de directe spoorverbinding tussen Breda en Antwerpen opnieuw is uitgesteld omdat het Bombardier niet lukt om de beveiligingssoftware voor de Traxx-locomotieven op tijd te leveren.

Met de komst van de Noord/Zuidlijn krijgt het hele Amsterdamse metronetwerk één nieuw treinbeveiligingssysteem voor aansturing van de metro’s. Doel was tot nu toe om dat nieuwe systeem eerst op het bestaande metronet te installeren en vervolgens op de Noord/Zuidlijn. Om de start van de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 niet in gevaar te brengen, hebben gemeente Amsterdam, GVB en de Vervoerregio gezamenlijk besloten om het nieuwe systeem eerst op de Noord/Zuidlijn te introduceren.

Nieuwe treinbeveiligingssysteem

Het nieuwe treinbeveiligingssysteem werkt niet meer met vaste seinen langs de baan, waarmee het huidige treinbeveiligingssysteem de metro’s aanstuurt. Het nieuwe systeem, CBTC (Communication Based Train Control) genaamd, maakt gebruik van radiogolven en bakens, waardoor de metro’s op de voet gevolgd kunnen worden en op veilige afstand van elkaar blijven. De verwachting is dat er door de aanleg van dit systeem meer metro’s kunnen rijden en tijdschema’s strakker kunnen worden aangehouden. Rijden zonder bestuurder zal in de toekomst ook eventueel mogelijk zijn.

Aanvankelijk was het de bedoeling om eerst het bestaande metronet om te bouwen naar dit nieuwe treinbeveiligingssysteem en daarna te integreren met de Noord/Zuidlijn tot één systeem. Alstom geeft nu aan problemen te hebben met de tijdige introductie van het systeem op het bestaande metronet. De installatiewerkzaamheden vragen meer tijd en ook zijn er problemen met de ontwikkeling van de software voor het bestaande metronet. Om te voorkomen dat deze vertraging leidt tot een latere start van de Noord/Zuidlijn, gaat het bestaande net later over.

Financiële consequenties

Door de latere invoering van het nieuwe systeem op het bestaande net zal GVB tijdelijk met twee verschillende treinbeveiligingssystemen naast elkaar moeten werken. Dit is een forse belasting voor het GVB en vraagt flink wat aanpassingen in de organisatie en de techniek. Zo moet de levensduur van het oude systeem worden verlengd. Daarvoor wordt een onderhoudsplan opgesteld, maar desondanks is er een risico op meer verstoringen voor reizigers.

Ook zal aan de huidige Noord/Zuidlijn-versie van het treinbeveiligingssysteem nog een aantal functies moeten worden toegevoegd, vooral op het gebied van reizigersinformatie en het gebruik door de verkeersleiding van GVB. In de komende periode worden de financiële en technische consequenties door alle betrokken partijen verder uitgewerkt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.