Wethouders Tilburg en Gilze en Rijen nemen een kijkje bij de installatie van ATB Vv op de Brabantroute, foto: ProRail

Laatste hand gelegd aan installatie ATB Vv op Brabantroute

Gepubliceerd op 04-07-2017 om 12:33

ProRail en spooraannemer Strukton leggen op dit moment de laatste hand aan de aanleg van het beveiligingssysteem ATB Vv bij 95 extra seinen op de Brabantroute. De wethouders van Tilburg en Gilze en Rijen kwamen zaterdag een kijkje nemen bij de aanleg. De Brabantroute loopt van Rotterdam, Breda, Tilburg, Eindhoven naar Venlo.

Deze extra beveiliging is nodig omdat treinen in verband met de bouw van het derde spoor in Duitsland regelmatig zullen worden omgeleid via de Brabantroute. ATB is een beveiligingssysteem dat treinen automatisch tot stilstand brengt als deze een rood sein naderen met een snelheid hoger dan 40 kilometer per uur. De verbeterde versie ATB Vv brengt treinen ook tot stilstand als ze een rood sein naderen bij een snelheid lager dan 40 kilometer per uur.

In maart 2015 kwam een stoptrein van NS in Tilburg in botsing met een goederentrein van DB Cargo. De NS-machinist passeerde voor het ongeluk een rood sein. Het sein was ten tijde van het ongeval niet uitgerust met ATB Vv. Na de botsing barste de discussie los over het verhogen van de spoorveiligheid op de Brabantroute, met name vanwege de toename van het treinverkeer vanwege de omleidingen.

Spoorbeveiliging

Om de veiligheid op korte termijn te verbeteren heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld vrijgemaakt om meer seinen uit te rusten met ATB Vv. ATB wordt op de lange termijn op veel baanvakken in Nederland vervangen door ERTMS. In Nederland zijn circa 2500 seinen uitgerust met ATB Vv en daar komen dit jaar nog eens 400 extra seinen bij. Ook op de A2 corridor van Alkmaar naar Maastricht wordt ATB Vv geïnstalleerd, vanwege de start van het Programma Hoogfrequent Spoor.

Aannemer Strukton is belast met de aanleg van het beveiligingssysteem ATB Vv. Strukton doet dit samen met ingenieursbureau Sweco. Het betreft hier werkzaamheden op circa tachtig emplacementen.

Lees ook:

Machinist passeerde rood sein in Tilburg, sein had geen ATB Vv

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.