Directeur Pier Eringa van ProRail tijdens de persconferentie in Utrecht

ProRail-topman: HSL-contract met Infraspeed openbreken

Gepubliceerd op 18-05-2017 om 12:47

Het contract met Infraspeed op de HSL Zuid moet worden opengebroken, zodat alleen ProRail nog verantwoordelijk is voor het beheer van de hogesnelheidslijn. Dat zei directeur Pier Eringa van ProRail donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het spoorbedrijf. De prestaties op de HSL kunnen volgens hem alleen worden verbeterd als er een systeemsprong wordt gemaakt. En dat kan volgens de topman niet in de huidige constructies waarbij er twee partijen verantwoordelijk zijn voor het beheer van de hogesnelheidslijn. 

Vorige maand kregen NS en ProRail boetes van het ministerie van IenM, omdat zij de prestatie-afspraken voor 2016 niet hebben behaald voor het spoorvervoer op de HSL-Zuid. In 2016 reed 78,6 procent van de treinen op de HSL op tijd. De afspraak was dat dit 80 procent zou zijn.

Prestaties Intercity Direct

Volgens Eringa zullen de prestaties van de Intercity Direct veel beter zijn als de spoorlijn geheel in het beheer komt van ProRail. “De spanningssluisen zitten op onhandige plekken. Wij zouden deze graag willen verplaatsen. Misschien is het ook handig om een extra wissel ergens te plaatsen.” Ook zal het overgaan op één beveiligingssysteem en het beter bestand maken van de spoorbrug van de HSL tegen harde zijwind helpen om de treinen beter te laten rijden.

Het huidige beheer op de HSL is volgens topman “middelmatig en ingewikkeld” geregeld. Daarom is het in de huidige constructie erg moeilijk om verbeteringen aan te brengen aan het spoor. Dat zou volgens hem makkelijker zijn als ProRail de taken van Infraspeed overneemt. “Infraspeed wordt afgerekend op de beschikbaarheid van het spoor en heeft geen prikkel om de prestaties te verbeteren. Bij Infraspeed heerst daarom de angst dat bij het aanbrengen van veranderingen het risico groter wordt. Zij hebben er geen belang bij om aanpassingen te maken. Daardoor zitten we gevangen in de middelmaat van het spoor.”

Contract openbreken

Het contract van de Nederlandse overheid en Infraspeed loopt nog tot 2031. Eringa wil dat dit opengebroken wordt. “Het zal niet makkelijk zijn, maar er moeten keuzes gemaakt worden om een systeemsprong te maken. Anders zullen de prestaties op de HSL middelmatig blijven.”

NS en ProRail hebben pasgeleden de laatste hand gelegd aan een gezamenlijk verbeterplan voor de HSL. Dit zal volgens Eringa de prestaties echter maar “mondjesmaat” verbeteren. Als ProRail de enige beheerder van de hogesnelheidslijn is, dan zullen de prestaties even goed zijn dan die op het hoofdrailnet, zo voorspelt de directeur. Op het hoofdrailnet schommelt de punctualiteit rond de negentig procent.

Game changers

ProRail wil de prestaties op het gehele Nederlandse spoor verder verbeteren door allerlei innovaties te implementeren en het toepassen van zogeheten ‘game changers’, waar in 2016 al onderzoek naar is gedaan, zoals ERTMS Hybrid Level 3 en het veranderen van de bovenleidingsspanning naar 3kV. Onderzoek van ProRail heeft uitgewezen dat bij een verdubbeling van de spanning naar 3kV meer vermogen aan een trein kan worden geleverd. Daardoor kan deze sneller optrekken en wordt de reistijd verkort. Daarnaast levert een hogere bovenleidingsspanning een flinke energiebesparing op.

In 2016 is verder met een aantal goederenvervoerders plannen gemaakt voor het testen met Automatic Train Operation, een technologie die treinen autonoom kan laten rijden. Deze testen zijn gericht op uitvoering in 2018, mogelijk op de Betuweroute als deze buiten dienst is. Dit jaar is in het Verenigd Koninkrijk al een proef gedaan met de Automatic Train Operation.

Bekijk hier het jaarverslag van ProRail.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.