Edward de Jong van Ricardo Rail geeft een presentatie tijdens RailTech Europe 2017

‘Hoogfrequent monitoren spoorinfra vanuit een rijdende trein’

Gepubliceerd op 19-04-2017 om 17:28

Hoogfrequent monitoren van de spoorinfrastructuur vanuit een rijdende passagiers- of goederentrein. Dit is mogelijk met het InfraMonitoring-systeem van Ricardo Rail. Edward de Jong en Ramon Volgers presenteerden hun innovatie op het gebied van monitoring van het spoor tijdens RailTech Europe 2017. Doordat het systeem op een passagiers- of goederentrein bevestigd kan worden, is het mogelijk om hoogfrequent te monitoren zonder dat dit een negatieve impact heeft op de capaciteit van het spoor.

De presentatie van de spoorexperts is een praktisch verhaal over de achtergronden en toepasbaarheid van het systeem. Volgens De Jong kan de innovatie als oplossing dienen voor een groot probleem in de spoorsector. “De ambitie in Nederland is om enerzijds meer treinen te laten rijden, maar anderzijds is er minder tijd voor onderhoud en dient het aantal verstoringen en onderhoudskosten teruggedrongen te worden. Dit vereist een structureel andere aanpak van monitoring waarbij je voorkomt dat er pas ingegrepen wordt als het al daadwerkelijk te laat is.”

Verstoringen treinverkeer

Als voorbeeld haalt De Jong de kwaliteit van ES-lassen (Elektrische Scheidingslas) aan, een spoorcomponent waar relatief veel storingen aan optreden. In 2015 gebeurde dit maar liefst 1035 keer, waarbij 8208 treinen hinder ondervonden. Op dit moment is er onvoldoende conditiedata beschikbaar waardoor het falen van een ES-las vaak als een verrassing komt.

Dit is volkomen onnodig, volgens Ricardo Rail. “Op basis van aspotversnellingsmeting vanuit reizigerstreinen wordt op dagelijkse basis de kwaliteit van het spoor gemeten. Afwijkingen door bijvoorbeeld slijtage worden tijdig herkend zodat er ingegrepen kan worden voordat er een storing optreedt”. Daarnaast kan het systeem ook de kwaliteit van de bovenleiding meten.”

Landelijke dekking

De oplossing die Ricardo Rail bedacht heeft is op iedere trein te installeren. “Er worden meerdere sensoren aangebracht in de trein. Dit zorgt voor zo’n 15 GB aan data per dag per trein.” De uitdaging voor hen is momenteel om van die bulk aan data, bruikbare informatie te maken. “Met deze omvang is automatische dataverwerking noodzakelijk, waarbij we niet alleen kritische locaties kunnen herkennen maar ook aan kunnen geven welk onderhoud waar nodig is. De aannemer kan zijn onderhoudswerk dan veel efficiënter inrichten.”

Op het moment van de presentatie zijn er drie NS-treinen uitgerust met het InfraMonitoring-systeem van Ricardo Rail. Echter zijn er ongeveer 23 nodig om een landelijk dekkend netwerk te krijgen. “Een landelijk dekkend netwerk schept veel mogelijkheden”, legt De Jong uit. “Zo kun je de tijdigheid en de kwaliteit van de uitgevoerde reparaties bewaken. Hiermee bereik je een automatische monitoring over de hele keten. Dat zou het ultieme doel zijn want je bent dan helemaal in-control.”

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van SpoorPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.