Prototype winterproof spoorwegwissel WSW 2

‘Winterproof’ spoorwegwissel klaar voor certificering

Het ontwerp van een spoorwegwissel dat bestand is tegen extreme winterse omstandigheden ligt op dit moment klaar voor evaluatie, tests en certificering bij een machinefabrikant in Nederland. Inmiddels hebben diverse spoorpartijen uit binnen- en buitenland hun interesse laten blijken voor deze innovatie. Dat zegt mechanical design engineer Richard de Roos die het wissel in 2013 ontwierp.

“We wachten op dit moment op partijen die ermee in zee willen gaan. De Zweedse spoorbeheerder Trafikverket en de Russische spoorwegen hebben interesse om met het wissel aan de slag te gaan. Ook hebben een aantal onderzoeksteams van de afdeling railbouwkunde in Rusland en Finland interesse getoond”, aldus De Roos. De Roos lanceerde onlangs een nieuwe website met informatie en een animatie over de werking van het winterproof spoorwegwissel.

Geen wisselverwarming meer nodig

De Roos ontwikkelde het spoorwegwissel op zo’n manier dat er geen wisselverwarming meer nodig is. Doordat het wissel is uitgerust met verticaal bewegende wisseltongen in plaats van horizontale kan er geen sneeuw en ijs meer tussen vallen. Daardoor heeft het winterweer geen negatieve invloed meer op de werking van het wissel.

Ook ProRail en NS toonden interesse in het spoorwegwissel, maar zouden hier nog geen verdere stappen willen maken omdat huidige, langdurige contracten met toeleveranciers botsten met een eventuele implementatie en project-startup van deze wissel. Met de ingebruikname van het nieuwe spoorwegwissel is volgens De Roos geen wisselverwarming meer nodig. “Daardoor kan een significante hoeveelheid energie, CO2-uitstoot en kosten worden bespaard. Daarnaast vermindert het wissel storingen in de dienstregeling in de winter.”

Wisseltongen

Het probleem met de huidige wissels is dat deze horizontale bewegende wisseltongen hebben, waar van alles tussen kan vallen. Niet alleen sneeuw en ijsbrokken maar ook zand, bladeren en kiezelstenen. “Daarom is bij de huidige wissels wisselverwarming een zeer hoog elektrisch vermogen nodig die tijdens de winter lange tijd aan moet blijven staan. Die staat eigenlijk de buitenlucht op te warmen, vooral bij harde wind.”

Het nieuwe spoorwegwissel is vanwege de verticaal bewegende tongen veel beter bestand tegen sneeuw en ijs. “Je kunt zelfs een kruiwagen met grindstenen over het wissel heen gooien en dan blijft het toch werken”, aldus De Roos.

Winterproblemen spoor

De mechanical design engineer kwam in 2010 vanwege de aanhoudende problemen op het spoor tijdens de winter op het idee om een winterproof spoorwegwissel te ontwerpen. In 2013 rondde hij het ontwerp af en ging met een grote machinebouwer aan de slag om een prototype te bouwen. Dat prototype is inmiddels af om geëvalueerd, getest en gecertificeerd te worden. “Het is een ongeslepen diamant. Nu is het punt wel bereikt om het wissel in de praktijk te gaan testen, zodat het verder ontwikkeld en gecertificeerd kan worden voor de spoormarkt.”

Bekijk hier de animatievideo van het nieuwe spoorwegwissel:

Lees ook:

Nieuw spoorwegwissel bestand tegen winterproblemen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.