Sharon Dijksma, staatssecretaris, ministerie van Infrastructuur en Milieu

25 miljoen extra voor beveiliging spoorwegovergangen

Staatsecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu trekt 25 miljoen euro extra uit om de veiligheid te vergroten op spoorwegovergangen die nog niet beveiligd zijn. Dit bedrag komt bovenop het bestaande budget van tien miljoen euro. De bewindsvrouw doet de investeringen na een reeks van ernstige ongevallen op onbewaakte spoorwegovergangen, waarbij in de afgelopen jaren meerdere weggebruikers en een machinist om het leven kwamen en gewonden vielen.

Dijksma wil de plannen zoveel mogelijk samen met de regionale wegbeheerders financieren, waardoor het totale budget verder kan worden vergroot. Dijksma: “Niet actief beveiligde overwegen zijn risicovoller voor weggebruikers. Omdat er nog maar zo weinig zijn, houden mensen ook minder snel rekening met de gevaren. Daarom wil ik extra investeren zodat die overwegen veiliger worden. Het aantal slachtoffers bij beveiligde en niet beveiligde overwegen is de laatste jaren flink gedaald. Maar elk slachtoffer is er een teveel.”

Beveiliging spoorwegovergang

De aanpak kan per locatie verschillen, het is in sommige gevallen niet nodig de overweg te beveiligen met bijvoorbeeld een spoorboom. Overwegen kunnen ook afgesloten worden of extra waarschuwingsborden krijgen om mensen te waarschuwen. Er worden bovendien op dit moment innovatieve ideeën van ondernemers voor waarschuwen en beveiligen getest.

Nederland telt in totaal zo’n 2500 spoorwegovergangen, waarvan er 110 niet actief beveiligd zijn (NABO’S) maar wel openbaar toegankelijk. Op deze overwegen worden passanten alleen met een bord of andreaskruis gewaarschuwd voor mogelijk naderende treinen. Eind vorig jaar raakten achttien reizigers gewond nadat een trein op de onbewaakte overweg in het Groningse Winsum tegen een tankauto botste. Daar had zich al twee keer eerder een ongeval voorgedaan, met dodelijke afloop. Er is daar onlangs een noodweg aangelegd naar een nabijgelegen beveiligde overweg, waarna de overweg is gesloten.

Na het ongeluk in Winsum stelde ProRail-directeur Pier Eringa af te willen van onbewaakte spoorwegovergangen. Daarvoor zou zeventig miljoen euro moeten worden geïnvesteerd. Het ministerie heeft met deze investering deels gehoor gegeven aan zijn oproep.

Ongevallen op spoorwegovergangen

Uit cijfers van ProRail blijkt dat in 2016 het totaal dodelijke ongevallen op overwegen is gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Er gebeurden 26 ongevallen waarbij er 4 dodelijke slachtoffers vielen en 28 mensen gewond raakten. Van de 26 ongevallen vonden er 16 plaats op beveiligde overwegen. Twee ongelukken gebeurden bij niet actief beveiligde overwegen. In 2015 kwamen er nog 13 mensen om het leven op een spoorwegovergang.

De beveiliging op spoorwegovergangen is in de loop der jaren toegenomen. Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen, waarvan tachtig procent is beveiligd. Dertig jaar geleden waren er nog 3532 overwegen, waarvan vijftig procent was beveiligd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.