Metro Noord/Zuidlijn op station Noord (Foto: Gé Dubbelman)

Eerste metro op eigen kracht door Noord/Zuidlijntunnel

Een nieuwe M5-metro zal maandag voor het eerst op eigen kracht vanaf station Zuid de Noord/Zuidlijn oprijden en door de tunnel bij de RAI rijden. Het is de eerste rit die zal worden afgelegd in een uitgebreid testprogramma dat zeven maanden moet duren. Het is niet de eerste metro die door de Noord/Zuidlijn rijdt, maar tot nog toe moesten metro’s in twee delen door de tunnel worden getrokken.

De testritten waarbij de metro’s zonder hulp rijden, kunnen maandag van start gaan omdat de stations en de railinfrastructuur in de Noord/Zuidlijn nu ver genoeg is afgebouwd. Het testprogramma zal naar verwachting ongeveer 33 weken duren.

Verschillende fases

De testen worden in verschillende fases uitgevoerd. “In de eerste fase gaan we op de hele lijn door een serie van testen bewijzen dat de metro’s veilig en op de juiste snelheid kunnen voortbewegen”, aldus Jan Swanepoel, de manager van de testfase. Voordat deze fase van start kan gaan, zal de GVB de baan eerst ‘schouwen’. Daarbij wordt gecontroleerd of het spoor en de metro veilig op elkaar aansluiten.

Dit schouwen zal gebeuren vanuit een rijdende metro die met lage snelheden rijdt. In eerste instantie rijdt de metro stapvoets en die snelheid wordt trapsgewijs opgevoerd. Hierna starten GVB en Alstom, de leverancier van de metro’s en de bouwer van het treinbeveiligingssysteem, met het testprogramma.

Aanvullende testen

Op het moment dat de metro’s kunnen rijden zoals vereist, wordt het testprogramma uitgebreid. Er zal dan onder meer worden bekeken of de communicatie tussen alle verschillende systemen goed werkt en er worden testen uitgevoerd voor de reiziger. Ze onderzoeken dan hoe comfortabel de Noord/Zuidlijn-reis is en de drukgolven in de tunnel. Swanepoel: “Al met al een spannende periode die we hopelijk in augustus succesvol kunnen afronden, zodat we de vervolgstappen kunnen zetten op weg naar exploitatie van de lijn.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.