Spoor, rails

Aantal sporen tussen Delft en Rijswijk wordt verdubbeld

Het tracé tussen Rijswijk en Delft Zuid zal in de komende jaren worden uitgebreid van twee naar vier sporen. Daardoor kunnen er op dit traject meer passagierstreinen rijden en wordt het traject klaargemaakt voor de verwachte groei van het goederenvervoer. Dit heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu besloten.

De uitbreiding van dit spoor is nodig om in de Randstad hoogfrequent spoorvervoer mogelijk te maken. Dit betekent dat er elke tien minuten een trein moet vertrekken. Dit kan alleen wanneer het spoor tussen Delft Zuid en Rijswijk wordt uitgebreid. Bovendien worden bij Delft Zuid de seinen verbeterd om ook in de toekomst de veiligheid op het spoor te garanderen.

Aanpassingen

Om deze uitbreiding te realiseren zijn er verschillende maatregelen nodig. Naast de spoorverdubbeling en seinoptimalisatie, vereist het tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Delft Zuid een directe aantakking van het DSM-raccordement op het hoofdspoor, op Delfts grondgebied en de vervanging van een gelijkvloerse overweg in Rijswijk door een onderdoorgang op circa 250 meter afstand.

Verder moeten er bijkomende maatregelen genomen worden tussen Delft Zuid en Rotterdam Centraal. Dit betreft het verwijderen, verplaatsen, vervangen en bijplaatsen van wissels en de verlenging van een perron. Er is tot 2 februari nog beroep mogelijk tegen dit tracébesluit

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

7 reacties op “Aantal sporen tussen Delft en Rijswijk wordt verdubbeld”

Mario Van der Ent|22.12.16|11:53

Moet de recent geopende tunnel in Delft dan ook op de schop of is al rekening gehouden met spoorverdubbeling?

Victor Bax|22.12.16|13:25

Deel 1:
Het artikel blinkt uit in wazigheid. Tussen Rijswijk en Delft (net voor de bebouwde kom) liggen al 4 sporen. Ik weet dat de Delftse tunnel nu al uitgebreid wordt om 4 sporen te kunnen verwerken dus wat de nieuwswaarde van dit artikel is…
Wat wel gewenst zou zijn is om de 2 grootste kernen binnen Zuid Holland via 4 sporen met elkaar te verbinden, over de hele lengte. Als er nu een probleem is (vrijwillig sterfgeval op Delft Zuid, bijvoorbeeld.

Marc Busio|22.12.16|13:26

Nu er na de oplevering van het nieuwe station Delft aan de tweede tunnelbuis wordt gewerkt is het niet meer dan logisch om ook het traject naar Rijswijk viersporig te maken. Een ‘flessenhals’van twee kilometer lengte waarover maar twee sporen liggen is niet erg logisch. En om de logica compleet te maken zou Schiedam-Delft Zuid ook maar meteen op vier sporen gebracht moeten worden. Eind volgend jaar zijn de sprinters naar en van HvH uit station Schiedam verdwenen en wordt dit vanzelf opportuun.

Victor Bax|22.12.16|13:26

Deel 2:
Komt in deze maanden meer voor dan in de zomer) dan proberen mensen tussen Den Haag en Rotterdam te reizen via RandstadRail lijn E. Van de zotte. Goed dat het bestaat, dat wel, maar toont weinig visie v.w.b. het OV in een regio zo toonaangevend als de Randstad. Beschamend eigenlijk. Zelfs (ook!) in Vlaanderen gaat men veel voortvarender te werk. Tramlijnen moeten de regio Brussel ontsluiten. Men snapt daar dat het niet zo verder kan, met meer asfalt. Maar hier in Nederland… Pfft.

Pieter van Mourik|22.12.16|17:00

Tussen Rijswijk ’t Haantje en Delft Zuid ontbreken tot nu toe 2 sporen voor de gewenste viersporigheid, ergo een aparte besluitvorming is nodig. Het is inderdaad van de zotte dat voor de spoorverdubbeling Delft Zuid -Schiedam weer een afzonderlijke besluitvorming nodig is, terwijl dat al jaren te voorzien was, maar ja: de politiek bewandelt wegen die voor de gewone reiziger gesloten zijn.

Arco Sierts|22.12.16|23:57

Geen idee waar die obsessie voor 4sporigheid vandaan komt, maar misschien kan iemand mij eens uitleggen waar vier sporen op de vrije baan tussen Delft Zuid en Schiedam voor nodig zouden zijn?

Marc Busio|23.12.16|12:03

Logischerwijze begint een viersporig traject waar twee tweesporige trajecten samenkomen en eindigt het weer met een opsplitsing in twee tweesporige trajecten. Op die manier is overigens ook te begrijpen waarom onze Zuiderburen het in zo’n geval hebben over het ‘ontdubbelen’ van een spoorlijn: treinverbindingen uit twee richtingen die elkaar in de wielen rijden op twee sporen krijgen ieder weer twee sporen. Om daar dan nog tweesporige flessenhalzen in te handhaven is onverstandig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.