ProRail maakt volgende stap in ICT-vernieuwing verkeersleiding

Op het moment dat een treindienstleider na een grootschalige vervangingsoperatie van de ICT-hardware op verkeersleidingsposten vraagt ‘Is er wat veranderd dan?’ weet je dat een ICT-migratie geslaagd is. Projectleider Bert Kleinmeijer blikt met deze uitspraak terug naar het PVC-programma dat begin dit jaar met succes is afgerond. Het programma heeft ervoor gezorgd dat alle hardware op dertien verkeersleidingsposten is vervangen en gemoderniseerd.

Inmiddels staat de spoorbeheerder aan de vooravond van een volgend grootschalig ICT-programma Slimme Renovatie Procesleiding: de overstap naar het ‘open source’ besturingssysteem Linux. ProRail kiest voor dit open source-systeem omdat deze flexibeler zijn dan leverancier afhankelijke systemen, zoals het huidige systeem waar de procesleiding van ProRail op draait.

Treindienstleiders gebruiken procesleiding om seinen en wissels te bedienen en rijwegen in te stellen voor de treinen om er zo voor te zorgen dat de treinen op tijd en zonder incidenten op hun bestemming aankomen. Daarnaast helpt procesleiding de treindienstleider bij het signaleren van storingen aan elementen van het spoor zoals wissels en overwegen en de hierbij noodzakelijke bijsturing van de treindienst. Procesleiding is een bedrijfskritisch systeem voor ProRail en vereist 24/7 beschikbaarheid.

ICT-programma

In het PVC-programma is de vervanging van de hardware uitgevoerd. Nu richt het programma Slimme Renovatie Procesleiding zich op het moderniseren van de software. De eerste stap in het programma is het omzetten van de programmeertaal van de huidige versie van de procesleiding. Daarmee wordt het compatible gemaakt om op Linux te werken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat er een nieuwe database en een nieuwe communicatiemethode in de procesleiding wordt ingebouwd. De eindstap is de migratie van het huidige besturingssysteem naar het nieuwe systeem Linux. Daarmee zijn de verkeersleidingsposten van ProRail klaar voor de toekomst.

Projectleider Bert Kleinmeijer: “Als alle verkeersleidingsposten eenmaal zijn gemigreerd naar Linux dan kunnen we de komende tien jaar vooruit. Het moderne besturingssysteem Linux maakt het beter mogelijk om het systeem door te blijven ontwikkelen en te onderhouden. We moeten ook toekomstige gebruikerswensen een plek kunnen geven.”

Toekomstvast systeem op verkeersleidingspost

“Op dit moment draaien de verkeersleidingsposten op het besturingssysteem OpenVMS. De applicatie procesleiding die op dit systeem draait is geprogrammeerd met de programmeertaal VMSPascal wat niet compatibel is met Linux. Vandaar dat we starten met het omzetten van de programmeertaal VMSPascal naar de programmeertaal C++, zodat we daarna kunnen overstappen op het besturingssysteem Linux”, aldus Ronald van den Oudenhoven, Business Unit Manager bij InTraffic.

“Inmiddels is een deel van de procesleiding dat gemigreerd is naar C++ op de verkeersleiding in Groningen getest op OpenVMS als ‘proof of concept’. Deze test is succesvol verlopen, waardoor we met een goed gevoel de gehele procesleiding kunnen migreren. In het voorjaar van volgend jaar rollen we dit uit naar alle verkeersleidingsposten. Daarna kunnen we doorgaan met de migratie naar Linux.”

Renovatieproject ICT ProRail

Otto Duindam, programmamanager Slimme Renovatie Procesleiding bij ProRail: “De grootste uitdaging in het Programma Slimme Renovatie Procesleiding is om de verkeersleidingsposten over te zetten naar Linux. Maar ook het opschonen van het ICT-landschap eromheen is een grote klus.”

 ProRail en InTraffic hebben de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met grootschalige migraties.

Kleinmeijer: “Bij de vervanging van de hardware in april vorig jaar hebben we gekozen voor een ‘big bang’ migratie, waarbij we elke post in één nacht gemigreerd heben. Dit konden we doen door de migratie uitgebreid voor te bereiden in samenwerking met InTraffic en te testen op de modelpost in Amersfoort. Het belangrijkste bij een migratie is dat de treinen blijven rijden en dat de gebruikers (treindienstleiders, red.) niets merken van de migratie. En dat is gelukt.” Duindam vult hem aan: “Het goed laten landen van een migratie is bovendien van groot belang voor het vertrouwen en draagvlak dat nodig is om zo’n traject succesvol uit te voeren.”

Van den Oudenhoven: “De uitrol van de nieuwe clusters en applicaties is op een gecontroleerde wijze uitgerold, zonder overlast voor de treindienst en reizigers.”

Impact treindienstleider en beheerders

“Het werk van de treindienstleider zal met de overstap naar Linux niet veranderen, maar de technische verandering is heel groot. Wij moeten zorgen dat het systeem op dezelfde manier werkt en presteert. We zullen ProRail-medewerkers op gaan leiden om met Linux te werken, maar dat gaat vooral over het beheer van het systeem.” 

Voor het opleiden van medewerkers gaat ProRail de bestaande testfaciliteit in Amersfoort aanpassen.

Naar verwachting zal de procesleiding van ProRail in 2020 over kunnen gaan naar het Linux besturingssysteem. Alle OpenVMS-systemen zullen dan uitgefaseerd en gemigreerd zijn en de ProRail-medewerkers zijn dan opgeleid om het systeem goed te kunnen beheren.

Lees ook:

ProRail vernieuwt ICT op verkeersleidingsposten

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.