CAF-tram voor Uithoflijn op dieplader

Eerste tram Uithoflijn via dieplader naar Utrecht vervoerd

De eerste tram voor de Uithoflijn is eind vorige week in Utrecht aangekomen na een reis van bijna 2200 kilometer. Die voerde vanuit het Spaanse Zaragoza via nationale Franse wegen, omdat het transport te zwaar is volgens de regels voor de Franse tolwegen. De rit ging verder over de Duitse snelwegen via de Nederlandse A2 naar de remise in Nieuwegein.

Het bijzondere transport op een uitschuifbare dieplader reed met verkeersbegeleiding en kreeg op de Duitse Autobahn zelfs politie-escorte. Onderweg passeerde ze zo’n tweehonderd rotondes en vele verkeersborden die voor het transport weggehaald moesten worden en daarna weer teruggeplaatst moesten worden. Zo is bijvoorbeeld in Nieuwegein de vluchtheuvel op de Utrechtsestraatweg weggehaald en komen er drie ‘mobiele’ verkeersborden. De route is voorafgaand aan het eerste transport helemaal verkend door transporteur Van der Vlist.

Uithoflijn

Deze tram is de eerste van in totaal 27 trams die voor de Uithoflijn besteld zijn. Vanaf eind februari volgt maandelijkse levering en transport van trams nummer twee, drie, vier en vijf. Daarna is er tweewekelijkse levering en transport van de overige 22 trams. Het Spaanse bedrijf CAF levert de lagevloertrams van 33 meter lang en 2,65 meter breed. Per tram kunnen er 216 reizigers mee. De tramstellen gaan gekoppeld rijden, waardoor de capaciteit verdubbelt. De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen.

De eerste tram is op woensdag 18 januari buiten te bewonderen tijdens een open middag in de tramremise in Nieuwegein. Ook is het dan mogelijk om virtueel een eerste tramrit mee te maken in de levensechte tramsimulator. Trambestuurders-in-opleiding gebruiken deze simulator om te oefenen.

Toelatingsritten

In het voorjaar van 2017 rijden de trams speciale nachtelijke toelatingsritten tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en de remise in Nieuwegein. Medio 2017 start het testrijden tussen Utrecht Centraal Centrumzijde en P+R De Uithof. In deze periode worden de trams getest, de traminfrastructuur getest en wordt gekeken of de trams en de traminfrastructuur goed samenwerken. Daarna toetsen provincie Utrecht en U-OV tot medio 2018 het tramvervoerssysteem: onder meer de dienstregeling, de aansluiting met ander openbaar vervoer en de bereikbaarheid van het spoor voor nood- en hulpdiensten. Medio 2018 kunnen passagiers meerijden.

U-OV gaat het tramvervoer voor de Uithoflijn op zich nemen. Daarom worden vóór medio 2018 zeventig trambestuurders opgeleid. Het opleidingstraject duurt twaalf weken. De praktijklessen vinden plaats op de tramlijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein. In 2016 zijn al verschillende groepjes begonnen aan de intensieve opleiding. Eind 2017/begin 2018 volgen alle trambestuurders, monteurs en verkeersleiders nog een extra opleiding van twee weken. In die weken leren zij specifiek de tram voor de Uithoflijn en het nieuwe rijtraject kennen.

Vanaf medio 2018 kunnen reizigers met de tram van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof reizen.

Bekijk de video van het vervoer van de tram:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Eerste tram Uithoflijn via dieplader naar Utrecht vervoerd”

Jacco Van Oost|14.12.16|23:07

Heer Oost heeft wel eens dit soort transporten per schip te zien. Ik weet niet waar CAF zijn locatie heeft, maar was dit geen optie ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.