‘Besluit nationalisering ProRail klap in gezicht reiziger’
Risicovol, onverantwoord, onzorgvuldige besluitvorming en een klap in het gezicht van de reizigers en de spoorsector. De reacties op het kabinetsbesluit vrijdag om van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (zbo) te maken zijn niet mild. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur wil ProRail dichter naar het ministerie toe trekken om zo beter te kunnen sturen op de financiën en prestaties van de spoorbeheerder. Critici denken dat deze plannen juist een averechts effect zullen hebben.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Het is te hopen dat een volgend kabinet dit onverstandige besluit en waarschijnlijk voorlopig ook de laatste stuiptrekking van de regentenpartij de PvdA direct ongedaan maakt.
Let wel Heer Boodt, welke partij bracht de privatisering in?
Ik vind dit besluit opnieuw een briljant voorbeeld van ‘bestuurlijk modeldenken’ en het volledig negeren van de inhoudelijke realiteit. Bij grote reorganisaties en bedrijfsovernames je dat ook vaak. Men denkt aan de top heel sterk in termen van organigrammen en controlstructuren, maar ziet de inhoudelijke/praktische kant volledig over het hoofd. Je zou denken dat men op de Plesmanweg wel wat geleerd zou hebben van eerdere beleidsflaters. Men denkt te groots en ziet daardoor de bananenschil niet.