Een raildemper op het spoor in Ede, foto: ProRail

Vier miljoen euro voor aanpak geluidsoverlast spoor

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert vier miljoen euro om de geluidsoverlast van het spoor in Hilversum, Leiden, Nijmegen en Soest aan te pakken. Het gaat om boogggeluid, het snerpende geluid dat soms te horen is als een trein de bocht door gaat. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

Dat snerpende geluid kan worden aangepakt met spoorstaaf-conditionerings-systemen (SSCS-sen). Dit zijn installaties naast de spoorbaan die een biologisch afbreekbare vloeistof op de rails spuiten. Met dat goedje op de baan ontstaat er minder wrijving tussen wielen en rails. Op die manier snerpen de treinen minder vaak en minder hard.

Geluidsoverlast

Er zijn op het Nederlandse spoor al tweeduizend spoorstaaf-conditionerings-systemen in gebruik. Staatssecretaris Dijksma wil dat er een structurele oplossing komt voor booggeluid. ProRail gaat hier onderzoek naar doen.

In de brief schrijft de staatssecretaris verder dat geluidsoverlast wordt aangepakt in verband met de aanleg van het derde spoor in Duitsland en dat de hinder in de Hofstraat te Eindhoven sneller wordt aangepakt, onder andere door raildempers op de spoorstaven te monteren. Raildempers dempen het geluid van voorbijkomende treinen met ongeveer 3 decibel.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Vier miljoen euro voor aanpak geluidsoverlast spoor”

Nico Spilt|01.12.16|12:13

In Hilversum hadden ze vroeger zo’n spoorstaafsmeersysteem. Waarom dat ooit is weggehaald begrijp ik niet. Zie ook mijn vlog https://www.youtube.com/watch?v=iJg42sUwqjo

Loek van der Heide|01.12.16|16:03

Ad. Geluidsoverlast Nijmegen en o.a. Hilversum Het snerpende gegil in de bochten (railcontact), starre assen
Het systeen van ‘starre assen in de aspotten’ in de ‘trucks’is al meer dan 180 jaar oud.
‘Glijmiddel’ en ‘lood-blok demping’ a/d spoorstaven wordt al overwogen en toegepast. Stap verder is net als ‘sanding’ (adhesie)
het sproeien van teflon op de wielflenzen. Voor de ‘beremming’ wordt al magneetadhesie toegepast.
De oplossing voor het geluidsprobleem lijkt dichtbij…

Loek van der Heide|01.12.16|16:05

Er was toch ook al sprake van een oplossingsrichting aangaande on-afhankelijk draaiende wielen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.