Vier miljoen euro voor aanpak geluidsoverlast spoor
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert vier miljoen euro om de geluidsoverlast van het spoor in Hilversum, Leiden, Nijmegen en Soest aan te pakken. Het gaat om boogggeluid, het snerpende geluid dat soms te horen is als een trein de bocht door gaat. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
In Hilversum hadden ze vroeger zo’n spoorstaafsmeersysteem. Waarom dat ooit is weggehaald begrijp ik niet. Zie ook mijn vlog https://www.youtube.com/watch?v=iJg42sUwqjo
Ad. Geluidsoverlast Nijmegen en o.a. Hilversum Het snerpende gegil in de bochten (railcontact), starre assen
Het systeen van ‘starre assen in de aspotten’ in de ’trucks’is al meer dan 180 jaar oud.
‘Glijmiddel’ en ‘lood-blok demping’ a/d spoorstaven wordt al overwogen en toegepast. Stap verder is net als ‘sanding’ (adhesie)
het sproeien van teflon op de wielflenzen. Voor de ‘beremming’ wordt al magneetadhesie toegepast.
De oplossing voor het geluidsprobleem lijkt dichtbij…
Er was toch ook al sprake van een oplossingsrichting aangaande on-afhankelijk draaiende wielen?