Spoorstaven slijpen, werkzaamheden spoor

Lokale spoorbeheerders tekenen Voorschrift Slijpen

De lokale spoorbeheerders GVB, HTM, RET en RegioTram Utrecht hebben het Voorschrift Slijpen ondertekend. Daarmee laten de beheerders van de vier grote steden zien dat zij allemaal dezelfde eisen stellen aan slijpbedrijven. Dat hebben zij dinsdag bekendgemaakt.

“Na het Voorschrift Lassen (VILL, red.) is dit het tweede voorschrift dat voortkomt uit de samenwerking tussen de vier spoorbeheerders. Het voorschrift bevat een selectie van eisen die de verschillende beheerders hanteerden. Nu maakt het voor een aannemer niet meer uit bij welk tram- of metronet hij zijn werk oplevert. De kwaliteitseisen voor het opgeleverde werk zijn dezelfde. Dit is dus zowel een voordeel voor de aannemer als voor ons, een win-win situatie”, meldt Marc de Vrind van het GVB. Het Voorschrift Slijpen is op 14 september ondertekend tijdens een workshop.

Slijpvoorschrift

Eric Dekker van Regiotram Utrecht: “Tot voor kort was het gebruikelijk dat slijpbedrijven per inzet voor een slijpgang werden afgerekend. Was het niet goed genoeg? Dan voerden ze gewoon nog een slijpgang uit. Wij willen met zijn allen een omslag maken van inzet naar het opleveren van kwaliteit.” De werkgroep heeft ervoor gekozen zo veel mogelijk gebruik te maken van de norm EN13231, zodat het voorschrift zo compact mogelijk blijft.

“Om zeker te weten dat we geen onmogelijke eisen stellen, hebben we het concept getoetst bij drie slijpfirma’s”, vertelt Dekker. “Zij waren enthousiast; ze gaven aan dat ze goed konden voldoen aan de eisen en zelf ook baat hebben bij het uniforme slijpvoorschrift. Wij zijn tevreden met het resultaat en danken de inzet van de experts van de collega-bedrijven.”

Meerstedenoverleg

Op 14 september organiseerde het Meerstedenoverleg, waarin de vier spoorbeheerders zijn verenigd, onder leiding van DEKRA een workshop om problemen en oplossingen in kaart te brengen. Daarbij bleek dat lokale spoorbeheerders vaak met dezelfde problemen te maken hebben zoals booggeluid, bestrijden van golfslijtage en strengere regelgeving op remise- en opstelterreinen.

Paul Segaar van HTM en Marc de Vrind van GVB Amsterdam: “De uitdagingen van andere beheerders zijn heel herkenbaar en we zien veel overeenkomsten. Wij zijn ervan overtuigd dat onze samenwerking het mogelijk maakt om onderliggende oorzaken beter te achterhalen. Ook kunnen we in pilots verbeteringen doorvoeren. Zowel in Amsterdam als in Den Haag hebben we nu te maken met de introductie van nieuw, zwaarder materieel. Dat maakt de aanpak van van overlast nog urgenter. We hebben alvast afgesproken op korte termijn een gezamenlijk actieplan op te stellen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.