Christian Obexer van Plasser en Theurer, Thomas Moshammer van Siemens AG Oostenrijk, Krzysztof Wilczek van SBB en Peter Juel Jensen van Banedanmark

Spoorsector maakt sprongen vooruit met vertrouwen in data

De spoorsector kan sprongen vooruitmaken door meer te vertrouwen op de betrouwbaarheid van verzamelde data over de spoorweginfrastructuur en spoorwegmaterieel. Hoewel de technologieën op het gebied van monitoring en data-analyse in de spoorsector vergevorderd zijn, blijkt de internationale spoorsector soms nog wat terughoudend te zijn om de analyse-resultaten breed in de praktijk toe te passen. Standaardisatie in meetmethodes en delen van data met andere partijen kunnen de sector verder over de streep trekken. Het breed en gecombineerd toepassen en analyseren van data zorgt ervoor dat het spoor veiliger wordt, kosten omlaag gaan en de beschikbaarheid toeneemt. Dat werd deze week duidelijk tijdens de Intelligent Rail Summit in Napels.

“De technologie is er”, vertelde Manfred Arndt van Voestalpine Signalling, “het is slechts een kwestie van deze optimaal inzetten. “De data moet open, flexibel, kosteneffectief en gestandaardiseerd worden ingezet. Maar er bestaat nog een grote vrees bij fabrikanten om deze stappen te maken.” Arndt presenteerde het open platform Phoenix van Voestalpine Signalling. Het systeem maakt gebruik van gestandaardiseerde protocollen en is gebaseerd op een OPC architectuur protocol. OPC is een open communicatieprotocol, wat betekent dat het ‘de taal’ spreekt van meerdere systemen.

Delen van data

Thomas Moshammer van Siemens AG Österreich beaamde dat de fabrikanten nog wat huiverig zijn in het delen van data: “Het kan goed zijn om data te delen met andere partijen, waarbij we het vertrouwen hebben dat die hier goed mee omgaan. Maar we willen tegelijkertijd voorkomen we onze concurrenten voordelen geven om onze data te gebruiken in de ontwikkeling van hun producten.”

Moshammer gaf tijdens zijn presentatie aan dat spoorpartijen meer gestimuleerd moeten worden om samen te werken op het gebied van data. “Het is moeilijk om uit te leggen aan een spoorbeheerder om een monitoringssysteem voor treinen in de infrastructuur te installeren, omdat de data die hieruit wordt gefilterd alleen voordelen heeft voor de spoorvervoerder. Je moet het zo regelen dat ook de spoorbeheerder hiervan profiteerd, eventueel met financiële prikkels.”

RFID-tags

Karl Akerlund en Anna Nicodemi van de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket vertelden over de praktijkervaringen die zij hebben opgedaan met RFID-tags (Radio Frequency Identification) in het spoor. RFID-tags maken het mogelijk om afzonderlijke onderdelen van spoorwegmaterieel of de spoorweginfrastructuur te monitoren en te volgen in de tijd.

Nicodemi: “Dit levert een enorme tijdsbesparing op. Voorheen moest de machinist bij een waarschuwing over de assen van een trein het voertuig stil zetten en alle assen controleren. Met de data die uit de tags gegenereerd kan worden geeft het systeem bijvoorbeeld aan ‘alarm op as 235 aan de rechterzijde’, waardoor het meteen duidelijk is waar het probleem zich voordoet. Een verstoring van het treinverkeer is daardoor vele malen sneller verholpen. Deze wijze van monitoring heeft de potentie om in Zweden de vertragingen jaarlijks met vijfhonderd uur af te laten nemen.”

Marc Antoni van de internationale organisatie voor spoorwegondernemingen UIC waarschuwde de aanwezige spoorprofessionals om niet te verdrinken in de complexiteit van de data. Volgens hem kan standaardisatie ervoor zorgen dat de systemen als ‘legoblokken’ in elkaar passen, waardoor meerdere partijen hiervan kunnen profiteren en op grote schaal kunnen samenwerken. Om spoorbedrijven op weg te helpen in het doolhof van informatie over dit soort onderwerpen publiceert UIC diverse handboeken, zoals de Guidelines for the Application of Asset Management in Railway Infrastructure Organisations.

Cyberaanvallen

Antoni vertelde ook dat de internationale spoorsector zich moet wapenen tegen cyberaanvallen. “We werken in een gevaarlijke sector die gevoelig is voor cyberaanvallen. Het is goed om de mogelijke bedreigingen te indentificeren en daar maatregelen voor te nemen. Volgens hem zijn er vier ‘pijlers’ die nodig zijn voor een goede visie op het gebied van cybersecurity.

“Spoorbedrijven dienen dit aan te pakken op functionele niveau, er dient een systeem in de organisatie en architectuur te komen, er dienen maatregelen te worden genomen op IP-niveau en op IT-niveau. Er is geen sprake van een gesloten systeem. Vandaag is het gesloten, maar morgen niet meer.” Spoorwegondernemingen dienen zich hier voortdurend van bewust te zijn, benadrukte hij.

Combinatie spoordata

Tijdens de conferentie gaven diverse sprekers aan dat vooral de combinatie van data belangrijk is. “Enkele, geïsoleerde metingen kunnen zinloos en zelfs betekenisloos zijn”, vertelde Giuseppe Aurisicchio van MerMec. Aurisicchio vertelde over de ‘SICS approach’. Dit is een methode waarbij er correlaties worden gelegd tussen data van meerdere systemen in de spoorweginfrastructuur.

Thomas Moshammer van Siemens AG Österreich gaf ook aan dat er data nog te weinig wordt gecombineerd. De spoorinfrastructuur en spoorwegmaterieel worden vaak apart van elkaar benaderd en niet de interactie. “Het zou perfect zijn als er permanente diagnose is van de interactie tussen het wiel en de rail.”

Peter Juel Jensen van de Deense infrastructuurbeheerder Banedanmark: “Als assetdata van verschillende bronnen worden gecombineerd dan vallen alle puzzelstukken in elkaar. Daarnaast kun je veel geld besparen door data uit meerdere bronnen te analyseren.”

Meerdere functionaliteiten spoorwegmaterieel

Christian Obexer van Plasser and Theurer verwacht dat de spoorsector kan profiteren van de combinatie van diverse functionaliteiten in spoorwegmaterieel. De producent van onderhoudsmachines heeft een stopmachine ontwikkeld die gelijktijdig met uitvoeren van onderhoud de spoorinfrastructuur monitort. Daardoor hoeft er geen aparte meettrein meer over het spoor te rijden. De bestuurder van de machine kan in de cabine van het voertuig op een computer direct de geanalyseerde data bekijken.

“Ik verwacht dat rollend materieel in de toekomst steeds meer gecombineerde functionaliteiten zal hebben waardoor de beschikbaarheid van het spoor flink omhoog zal gaan. Dat geldt niet alleen voor onderhoudsmachines maar ook voor passagierstreinen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.