Werkzaamheden aan het spoor in Utrecht, bron: ProRail

Project DoorStroomStation Utrecht miljoenen goedkoper

De kosten voor het project DoorStroomStation Utrecht (DSSU) vallen lager uit dan eerder werd gedacht. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur meldde woensdag dat het project een positief eindresultaat heeft van ongeveer vijftig miljoen euro. Dat is een flinke meevaller, want eerder werd gedacht dat er vanwege vertragingen in het project een tekort van dertig miljoen euro zou ontstaan.

De precieze omvang van het eindresultaat wordt vastgesteld na de oplevering van het project begin 2017. Dan is bekend welk deel van de post onvoorzien moet worden aangesproken. Dijksma geeft in haar brief aan dat het positief eindresultaat van vijftig miljoen euro reëel lijkt te zijn.

Afname financieel tekort

“De meevaller bij DSSU zal terugvloeien naar het budget van PHS en daarmee leiden tot een verdere afname van het potentiële tekort bij PHS”, schrijft de staatssecretaris. “Hierdoor wordt de kans groter dat er in 2028 op alle zes aangewezen trajecten spoorboekloos gereden kan worden.”

In project DoorStroomStation Utrecht (DSSU) worden onder andere de seinen, sporen en wissels rondom station Utrecht Centraal onder handen genomen. Hierdoor kunnen straks meer treinen met een hogere snelheid door het statio rijden. Door de maatregelen zal naar verwachting het aantal storingen rondom Utrecht Centraal afnemen.

DSSU is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Dit project heeft als doel om tegen 2025 hoogfrequent treinverkeer te laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in Nederland. Voor de vernieuwing van de sporen bij Utrecht Centraal was 278 miljoen euro begroot.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.