Nachtelijke onderhoudswerkzaamheden nabij de Schipholtunnel, foto: ProRail

‘Andere methoden toepassen in voorspellen storingen spoor’

In complexe systemen zoals het spoorsysteem moeten andere methoden voor het voorspellen van storingen worden gebruikt dan op dit moment worden toegepast. Dat is de conclusie van het onderzoek van Kim Verbert die dinsdag op dit onderwerp is gepromoveerd aan de TU Delft. Verbert ontwikkelde een systeem, waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud dan nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten.

ProRail gaat de modellen uit dit nieuwe systeem de komende jaren toetsen in de praktijk. Op termijn moet dit ertoe leiden dat we het spoor beter kunnen monitoren en dat we betere onderhoudsstrategieën tot onze beschikking krijgen. De spoorbeheerder verwacht hiermee het spooronderhoud in Nederland verder te verbeteren en tegelijkertijd de bedrijfskosten laag houden.

Kim Verbert is de eerste promovendus binnen het programma ExploRail. Dit wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen loopt van 2012-2017.

ExploRail

Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken. Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema’s: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is 5 miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt.

Het thema Zelfdenkend Spoor (Intelligent Rail Infrastructure) moet leiden tot een spoorinfrastructuur die straks zelf aangeeft wanneer, hoe en waar deze onderhouden moet worden. Het tweede thema Whole System Performance is gericht op het beïnvloeden van optimale samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen op het spoor, zodat het beheer van het spoor verbetert en het oplossen van verstoringen sneller plaatsvindt. Hierbij hoort ook de ontwikkeling van vernieuwende methoden en hulpmiddelen die hierbij ingezet kunnen worden.

Rol ProRail

Naast het mede-financieren heeft ProRail een begeleidende rol. Research-coaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.