Een goederentrein op station Utrecht Centraal, foto: ProRail

Specialistenteam ProRail neemt leiding over grote treinverstoringen

Er komt een centraal team van specialisten onder leiding van ProRail dat besluiten neemt over de dienstregeling bij grote verstoringen op het spoor. Hiermee willen ProRail en alle vervoerders dat het treinverkeer na grote storingen weer sneller wordt opgestart en de reisinformatie verbetert.

Nu ligt de verantwoordelijkheid voor keuzes in de te rijden NS-dienstregeling na grote storingen bij NS en ProRail samen en wordt per keer in overleg gekeken welke treinen kunnen blijven rijden of worden opgeheven. In de nieuwe situatie neemt ProRail het besluit hierover. Daardoor kan er volgens de spoorbeheerder ‘slagvaardiger’ gewerkt worden om totale treinverkeer te herstellen na grote storingen. In het nieuwe ProRail-team werken onder meer Officieren van Dienst-Spoor, die de uiteindelijke besluiten nemen over de treindienst na verstoring.

Storingen treinverkeer

ProRail en NS ontwikkelen daarnaast meer vaste dienstregelingsmodellen na grote storingen in het treinverkeer. Daarmee zal het treinverkeer na een grote storing naar verwachting beter te voorspellen zijn en zal de reisinformatie naar verwachting verbeteren tijdens grote storingen.

Het centrale team is werkzaam op het Operationeel Controle Centrum Rail in Utrecht. Een aantal medewerkers van de NS-bijsturing die al werkzaam zijn op het OCCR maken straks deel uit van het nieuwe ProRail-team. De ondernemingsraden van ProRail en NS zijn om advies gevraagd over deze organisatiewijziging en hebben ingestemd. In 2017 is de nieuwe werkwijze operationeel. Bij andere vervoerders lag de besluitvorming over de te rijden dienstregeling al bij ProRail.

Treindienstregeling

Een grote storing op het spoor kan de dienstregeling van NS flink op zijn kop zetten. Omdat Nederland een druk bereden spoor heeft, ontstaat er na een grote storing een ingewikkelde logistieke puzzel omdat personeel en treinen niet meer op de juiste plek zijn. En dat heeft weer gevolgen voor de reisinformatie. ProRail en NS willen de treinenloop na grote storingen verbeteren.

De verbetering van de be- en bijsturing is onderdeel van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) en nodig om het aantal slechte dagen op het spoor terug te dringen. We willen dagen dat de totale treinpunctualiteit onder de 85 procent komt zoveel als mogelijk voorkomen.

Operationeel Controlecentrum Rail

Het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) in Utrecht is het gezamenlijke controlecentrum van ProRail, alle vervoerders en aannemers. Dit centrum monitort de dienstregelingen en stuurt bij waar nodig. Ook zijn er 13 regionale ProRail verkeersleidingsposten. Meer dan 50 goederen- en reizigersvervoerders en rechthebbenden maken gebruik van het spoor. ProRail Verkeersleiding leidt dagelijks al het treinverkeer over het spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.