Onbeveiligde spoorwegovergang

Pop-up op mobiel waarschuwt voor onbeveiligde overweg

Een waarschuwing op je mobiel of navigatiesysteem zodra je een onbeveiligde overweg nadert. Of deze oplossing van technologiebedrijf InTraffic werkt om de niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) veiliger te maken, wordt de komende tijd getest. Eind dit jaar worden in totaal zeven oplossingen getest door ProRail, TNO en de geselecteerde marktpartijen. 

De resultaten worden in het voorjaar van 2017 bekendgemaakt.

ProRail startte in april van dit jaar een marktconsultatie, waarop 62 oplossingen zijn ingediend. Na twee rondes zijn er zeven ideeën geselecteerd die de komende tijd worden getest. Geselecteerde partijen kregen na beide selectierondes een vergoeding voor deelname. Er konden oplossingen in twee categorieën worden ingediend. 

Eén categorie richt zich op oplossingen voor het beter alerteren van de weggebruiker dat hij of zij een onbeveiligde overweg nadert. De andere categorie betreft oplossingen waarbij de weggebruiker wordt gewaarschuwd dat er een trein aankomt of het beveiligen van de overweg met een fysieke barrière.

Marktconsultatie

InTraffic diende drie oplossingen in voor de marktconsultatie van ProRail. Marcel Goldenbelt van InTraffic: “Nadat ProRail de uitvraag publiceerde, hebben wij het hele bedrijf in de lounche bij elkaar geroepen om mee te denken over innovatieve oplossingen. Intern kwamen er maar liefst 25 ideeën binnen. Daar zijn drie ideeën uit gekozen die zijn ingestuurd.” Uiteindelijk is de oplossing om weggebruikers op basis van locatiegegevens een pop-up-bericht te sturen gekozen voor het testtraject.

Marcel Goldenbelt van InTraffic: “Het doel dat wij met deze oplossing willen bereiken is de data uit de locatiegegevens van de NABO’s uit de Basisbeheerkaart van ProRail op een makkelijke manier te ontsluiten, zodat deze kunnen worden opgenomen in navigatiekaarten, waar bijvoorbeeld TomTom en navigatie-apps op de telefoon gebruik van maken.”

Locatie spoorwegovergangen

“In deze Basisbeheerkaart staat de locatie van de onbeveiligde overwegen. Die lijst hebben we in een zelfgebouwde applicatie ingelezen. Daarbij maken we gebruik van Google Maps. Daar komt een Geofence overheen wat ervoor zorgt dat de weggebruiker een waarschuwing krijgt op het moment dat hij of zij in een straal van een x aantal meters van de spoorwegovergang komt.” Geofencing is het virtueel afbakenen van een geografisch gebied door middel van gps.

InTraffic voert tests uit met automobilisten, wandelaars en fietsers. “We onderzoeken hoe en welk signaal we ze kunnen geven, zonder dat ze afgeleid worden.”

Proef op afgesloten terrein

“De weggebruikers doen mee aan een proef op het afgesloten terrein van Voestalpine Railpro dat een spooraansluiting heeft. De proefpersonen krijgen een mobiel mee met een houder om deze voor in de auto of op de fiets te bevestigen. Op het terrein krijgen ze een waarschuwing zodra ze de spoorwegovergang tot een bepaalde afstand zijn genaderd.”

“Bij de navigatieapplicatie krijgen gebruikers bovenin een omcirkelde pop-up met de melding: U nadert een onbeveiligde overweg. Daar zit op dit moment een geluids- en trilsignaal bij. We zijn nog aan het onderzoeken hoe hard het geluid moet zijn, welke toon deze moet hebben en hoe de tekst eruit moet zien.” De testen worden gedaan in samenwerking met ProRail en TNO. InTraffic levert de hardware en software. TNO voert de fysieke tests uit als onafhankelijke partij.

Andere oplossingen

Andere ideeën die de komende maanden worden getest is een trillingsplaat in het wegdek met geluidsignaal en flitsborden als er een trein aankomt van Novi Mores. De weggebruiker wordt daarbij gedetecteerd met een sensor. Novi Mores is gespecialiseerd in gedragsbeïnvloeding.

Brimos is de bedenker van een animatiebord. Dit is een attentiebord dat een ‘moire-effect’ geeft door middel van een raster op het bord. De beweging van de weggebruiker zorgt ervoor dat het beeld op het bord steeds verandert. De oplossing kan eventueel worden aangevuld met drempels.

Spoorwegbeveiliging

Science and Technology kwam met een oplossing waarbij spoorwegbeveiliging met een radar aankomende treinen detecteert en een waarschuwing geeft. 

VRS kwam met het initiatief voor een ‘autonome low cost overweg’. Daarbij koos het spoorbedrijf voor een Automatische Halve OverwegBomen (AHOB)-oplossing. De AHOB is een van de beveiligingstypes voor Nederlandse overwegen. De oplossing van VRS wordt aangestuurd door een assenteller in het spoor voor de detectie van treinen.

Scheidt and Bachmann GmbH diende het idee voor een BUES2000 – AHOB light in. Dit zijn detectielussen in het spoor die de treinen detecteren en een AHOB aansturen.

Ongevallen op overwegen

Ongevallen op spoorwegovergangen komen nog steeds te vaak voor. In 2016 waren er tot nu toe twintig aanrijdingen, waarbij vier personen om het leven kwamen. In zeven van de twintig gevallen gebeurden de ongelukken op niet actief beveiligde overwegen. In 2015 waren er 33 aanrijdingen, waarbij dertien mensen om het leven kwamen.

 Om het aantal incidenten op spoorwegovergangen te verminderen is het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) gestart. De proeven met ideeën uit de markt maken onderdeel uit van dit programma.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Pop-up op mobiel waarschuwt voor onbeveiligde overweg”

bartrazin|17.12.16|17:49

Nog een app voor de hersenloze automobilist terwijl hij/zij van zijn/haar ouders toch een stel ogen heeft meegekregen?Doet me denken aan een reclame van een verzekeraar waar ze een app aanbieden voor automobilisten als met de auto rijden zodat ze niet gestoord worden?!
Je kan het ding ook gewoon uit doen in plaats van een app!Weer een voorbeeld dat mensen steeds dommer worden en straks niet meer zonder dat stuk elektronica kunnen,wat een wereld!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.