Arriva, spoorlijn, Winterswijk

‘Geen regelgeving overtreden bij opleiding machinisten Arriva’

Arriva heeft geen wet- en regelgeving overtreden bij de opleiding van machinisten. Dat meldt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in de beantwoording van Kamervragen die waren gesteld door de PvdA. Volgens Arriva voldoen de opleidingen aan alle eisen.

PvdA-Kamerleden Duco Hoogland en Tjeerd van Dekken stelden de vragen naar aanleiding van zorgen van vakbond VVMC over enkele incidenten met Arriva-machinisten in de provincies Groningen en Friesland. Een van de incidenten was een rood sein-passage (STS-passage) bij Uithuizermeeden begin september. Een Arriva-trein kwam op een spoorwegovergang tot stilstand nadat hij door een rood sein reed. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een onderzoek ingesteld naar aanleiding van dit voorval.

Rood sein-passage

Arriva heeft de machinist die door rood reed op non-actief gesteld. Woordvoerder Roos Zevenboom van Arriva: “Na iedere STS-passage doen we zelf onderzoek en melden dit aan ILT. ILT heeft naar aanleiding van dit incident een onderzoek ingesteld. Dit onderzoek is bijna afgerond.”

VVMC vindt dat Arriva uitzendkrachten zonder voldoende voorbereiding het spoor stuurt. “Voor machinisten die ingehuurd worden gelden dezelfde eisen als voor machinisten die in dienst zijn bij een vervoerder en er zijn geen signalen bekend dat ingehuurde machinisten relatief meer STS-passages zouden veroorzaken dan machinisten die in dienst zijn van een vervoerder”, schrijft Dijksma in de beantwoording van de Kamervragen.

Opleiding machinisten

De vakbond schrijft in een brandbrief het onverantwoord te vinden dat machinisten in twee tot drie dagen alle baanvakken moeten leren. Dijksma: “In het veiligheidsbeheersysteem van Arriva wordt er vanuit gegaan dat een geheel onervaren aspirant-machinist twee tot drie dagen per baanvak nodig heeft om de toets van wegbekendheid succesvol af te kunnen leggen. Voor meer ervaren machinisten is een kortere tijd meestal wel voldoende”, schrijft de staatssecretaris. Volgens de bewindsvrouw gaat het erom dat de machinist aan de vastgestelde eisen voldoet en is de daaraan voorafgaande opleidingstijd minder van belang.

Op de achtergrond speelt ook een CAO-conflict tussen de VVMC en de VWMO, waar de werkgevers Arriva en Syntus in zijn verenigd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.