Pieter Dings van DEKRA Rail op de InnoTrans vakbeurs in Berlijn

‘Beter voorspellend spooronderhoud door analyse historische data’

Door de historische data van onderdelen in de spoorinfrastructuur of rollend materieel te analyseren kan er veel beter voorspellend onderhoud worden gepleegd. Dat vertelde Pieter Dings van Dekra Rail onlangs bij de stand van het bedrijf op de InnoTrans vakbeurs in Berlijn. “Op dit moment wordt de data van inspecties en conditiemetingen vaak alleen gebruikt om vast te stellen of binnenkort onderhoud noodzakelijk is. Eigenlijk wil je deze informatie ook gebruiken om de onderhoudsbehoefte van de toekomst te voorspellen.”



Het vormt een risico als onderdelen in de infra of van een trein stuk gaan”, vertelt Dings. “De spoorbeheerder of vervoerder moet zich daar tegen wapenen. Maak vaak is het niet duidelijk wat er precies stuk is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een component op een manier beschadigd is die niet zichtbaar is.”

Spooronderdelen

“Wat Dekra Rail dan doet is methodisch onderzoeken en bevragen om erachter te komen wat de oorzaak is of welk degradatiemechanisme aan het werk is. Ook kunnen we het gebruik en het gedrag van de onderdelen meten.” Dat kan op verschillende manieren, vertelt Dings. “We sturen een deskundige ter plaatse of halen het defecte spooronderdeel naar ons laboratorium in Utrecht om het te onderzoeken.”

Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoekt blijk of de infrabeheerder of de vervoerder wat kan doen om haar processen te verbeteren. “Wij ondersteunen de bedrijven door onderhoudsmonteurs of kwaliteitsinspecteurs te leren hoe ze de onderdelen moeten bekijken. Als een breuk in een spoorstaaf slecht te zien is geven we ze advies over andere manieren om dit te herkennen.”

Degeneratie spoorstaaf, DEKRA Rail, InnoTrans 2016
“Als een breuk in een spoorstaaf slecht te zien is bekijken we of er een andere manier is om deze te herkennen.”

Voorspellend spooronderhoud

We hebben in het verleden meegemaakt dat een nieuw gebouwde spoorstaaf al na een jaar versleten was. De beheerder vroeg ons om te onderzoeken hoe het kwam dat dit onderdeel zo snel sleet. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een sein was verplaatst, waardoor treinen stapvoets over het spoor moesten rijden. Als de trein langzaam rijdt, dan wringt de trein zich er doorheen. Dit gebeurde in een boog die was ontworpen voor hogere snelheden.

“We zijn voor het rollend materieel heel ver met het voorspellend onderhoud. Met tribologie kunnen we goed naar historische data kijken.” In het laboratorium van Dekra Rail worden analyses uitgevoerd om de onderhoudsconditie van gesmeerde systemen van spoorwegmaterieel vast te stellen. Daarmee worden voorspellingen gedaan over de levensduur en onderhoudsbehoefte van de componenten.

 Het bedrijf maakte onlangs meetgegevens van olie en magneetplugmonsters van tandwielkasten en compressoren van treinmaterieel voor spoorbedrijven beschikbaar via een online analyseportal.

Strategie

Onlangs maakte Dekra Rail haar nieuwe strategie bekend die gericht is om de brede expertise van alle vestigingen internationaal in te zetten. “Wij zijn op dit moment onze kennis van Nederland als certificerend instituut naar andere landen uit aan het waaieren. We hebben al een eigen aanwezigheid met certificeringsactiviteiten in Duitsland, Polen, Zweden en Italië. Certificering is voor ons een belangrijkste groeimodel.

Lees ook:

DEKRA Rail brengt internationale spoorkennis naar Nederlandse markt

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.