De test van het ATWS 3000 systeem door Strukton Rail

Proef met waarschuwingssysteem spoor in Limburg

Op het Limburgse spoor wordt op dit moment een waarschuwingssysteem getest dat baanwerkers tijdig informeert zodra een trein nadert. Kleinschalige werkzaamheden kunnen zo zonder hinder voor het treinverkeer overdag worden uitgevoerd. Om de veiligheid van baanwerkers te kunnen garanderen, wordt nu het waarschuwingssysteem grondig beproefd.

Technologiebedrijf Dual Inventive heeft het Automatic Track Warning System 3000 (ATWS 3000) ontwikkeld en test het systeem op dit moment met spooraannemer Strukton Rail op een spoortraject in Limburg. ATWS 3000 is een mobiel en fail safe waarschuwingssysteem dat verbonden is met een draadloos gelicentieerd gesloten netwerk. Het systeem is volledig compliant met de nieuwe Europese standaarden.

Treindetectie

Jasper Corvers van Dual Inventive: “De detectie-installatie van het waarschuwingssysteem staat ongeveer een kilometer verwijderd van de werkplek. Doordat het systeem zowel geluids- als lichtsignalen afgeeft kunnen baanwerkers tijdig het spoor verlaten. Het draadloze systeem kan snel en eenvoudig geplaatst worden.”

ATWS 3000 is aangesloten op het Internet of Things platform MTinfo 3000 Cloud en daardoor te bedienen via een app. “MTinfo 3000 kan door alle spoorbedrijven gebruikt worden om hun spoorsystemen mee te verbinden”, vertelt Corvers. Middels dit platform wordt een maximale beschikbaarheid gegarandeerd en over een onbeperkte afstand kan in milliseconden gecommuniceerd worden.

Innovatieve veiligheidshelm

Een innovatie van Dual Inventive die nog in ontwikkeling is, is de SmartCap 3000. Deze veiligheidshelm zal worden toegevoegd aan het ATWS 3000 systeem. Middels trillingen en lichtsignalen wordt de baanwerker gewaarschuwd voor naderende treinen. Deze technologie werd vorige maand tijdens de railvakbeurs InnoTrans in Berlijn voor het eerst gepresenteerd.

“De SmartCap 3000 werkt twee kanten op. Aan de ene kant garandeert de helm de veiligheid van de baanwerker. Aan de andere kant heeft de helm een gps-functie waardoor het te allen tijde duidelijk is waar de baanwerker zich op dat moment bevindt.”

Lees ook:

Dual Inventive gaat voor ‘Ubiquitous Rail’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Proef met waarschuwingssysteem spoor in Limburg”

Arco Sierts|27.10.16|23:42

“Het systeem is volledig compliant met de nieuwe Europese standaarden”.
Die tekst is overduidelijk niet compliant met de Nederlandse Taal ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.