Actie spoorwegovergang Laantje van Alverna

Sluishekken spoorwegovergang Alverna vervangen door klaphekken

ProRail heeft dinsdag de sluishekken bij de spoorwegovergang bij het Laantje van Alverna in Heemstede door klaphekken vervangen. De sluishekken werden er eind juli als noodvoorziening neergezet om te voorkomen dat de spoorbeheerder een door de gemeente opgelegde dwangsom zou moeten betalen.

De spoorwegovergang is het onderwerp van een lange juridische strijd tussen de Fietsersbond en Wandelnet die willen dat de spoorwegovergang openbaar blijft en ProRail en een aantal bewoners van de Laan van Alverna die liever zien dat de spoorwegovergang dicht gaat.

Spoorwegovergang

De Raad van State oordeelde in december vorig jaar dat de spoorwegovergang Laantje van Alverna in Heemstede die door ProRail was gesloten, moest worden heropend. Volgens de raad is de overweg een openbare weg en mag daarom niet gesloten worden. De spoorbeheerder meldde kort daarna de mogelijkheid te willen onderzoeken om de heropening van de spoorwegovergang juridisch aan te vechten.

ProRail had eind juli sluishekken geplaatst om te voorkomen dat een dwangsom werd opgelegd. Volgens de spoorbeheerder werden deze als onveilig geachte sluishekken geplaatst, omdat het lang duurde voordat de klaphekken konden worden geleverd. De klaphekken zijn veiliger omdat met name fietsers dan echt moeten afstappen voordat ze verder kunnen, meldt het Haarlems Dagblad.

Plaatsing hekken

Twee weken nadat ProRail op last van de gemeente de overweg weer had moeten openmaken, besloot een groep bewoners van het Laantje in het weekend van 14 en 15 augustus om een hek te plaatsen. Wandelaars en fietsers kunnen vanuit Heemstede nu de overweg oversteken, maar stonden direct daarna voor een hoog hek en moesten weer terugkeren. De bewoners hebben vorige week het eigen geplaatste hek bij het Laantje van Alverna weggehaald.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Sluishekken spoorwegovergang Alverna vervangen door klaphekken”

Gert Riet|12.10.16|20:52

Het is voor mij te gevaarlijk laat de overweg dicht liever omlopen of of omrijden dan het leven kosten!

Arco Sierts|13.10.16|11:16

ProRail kan natuurlijk ook gewoon een fatsoenlijke actieve overwegbeveiliging plaatsen. Het is gewoon een kwestie van geld – en van veel te dure (standaard)oplossingen.

Goeie zaak derhalve dat ProRail nu actief werkt aan innovatieve alternatieven voor de huidige peperdure standaardoplossingen. Want van bovenstaand overwegtype zijn er veel meer…

Arco Sierts|13.10.16|11:23

@Gert: waarom is deze voor jou te gevaarlijk? Zou het echt zoveel gevaarlijker zijn dan een kruising in een provinciale weg zonder verkeerslichten? Daar ligt het hele land ook vol mee…

J.L.M.van der Voet|15.10.16|15:07

Deelnemen aan het verkeer is risicovol, zelf uitkijken moet worden geleerd maar bedenk thuis gebeuren de meeste ongevallen. M.a.w. het streven naar 100% veiligheid is zinloos kost ons onevenredig veel. Naast steeds meer geld ook onze bewegingsvrijheid en onze leefbaarheid!

J.L.M.van der Voet|15.10.16|15:09

Overigens voor de kostenoverschrijdingen (oa stationsgebouwen) van veel spoorprojecten hadden alle overwegen goed beveiligd kunnen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.