Nachtelijke onderhoudswerkzaamheden Schipholtunnel, foto: ProRail

Minder rook-en brandmeldingen in Schipholtunnel

Het aantal rook- en brandmeldingen in de Schipholtunnel is de afgelopen jaren flink gedaald. In 2016 zijn er twee meldingen binnengekomen. In 2015 trokken machinisten nog tien keer aan de bel, tegenover 32 meldingen in 2012. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.

Er worden diverse maatregelen getroffen om het aantal meldingen terug te dringen. Zo wordt de spoortunnel twee keer per maand gestofzuigd met een railstofzuiger om opwaaiend stof te verminderen. Daarnaast zijn er sinds kort monteurs aanwezig op de luchthaven, waardoor de aanrijtijd aanzienlijk korter is. Zij kunnen direct ter plaatse als dat nodig is.

Economisch effect storingen

De gemeente Amsterdam heeft laten berekenen dat het economische effect van de storingen rond de Schipholtunnel uitkomt op een bedrag van tussen de 1,7 tot 3,9 miljoen euro op jaarbasis (over de jaren 2014 en 2015). Volgens de gemeente zijn de verstoringen in de Schipholtunnel niet van noemenswaardige invloed op het vestigingsklimaat van Amsterdam en omgeving. Het economische effect van files op wegen rond Amsterdam was in 2014 6,4 miljoen euro.

ProRail, NS, Schiphol, de gemeente Amsterdam, de stadsregio Amsterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken samen aan de verbetering van de bereikbaarheid van Schiphol. Een belangrijke stap hierin is de indienststelling in december 2016 van de spooruitbreiding tussen Almere en Schiphol, waardoor er straks vier in plaats van twee treinen per uur op dat traject rijden. Voor de lange termijn wordt onderzocht hoe de capaciteit van OV-knooppunt Schiphol Airport kan worden vergroot.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.