Marc Maathuis, directeur Strukton Rail Nederland en Gerben Gooijers, oprichter Semiotic Labs

Samenwerking om spooronderhoud voorspelbaar te maken

Strukton Rail en Semiotic Labs gaan samenwerken om onderhoud voorspelbaar te maken. Zij tekenden op 16 september een overeenkomst voor de gezamenlijke ontwikkeling van slimme monitoringtools voor door elektromotoren aangedreven systemen. Deze ‘smart condition monitoring services’ voorspellen op basis van sensoren en slimme algoritmes wanneer en waarom productiemiddelen gaan falen. Daarmee kan volgens de partijen onderhoud efficiënter worden ingepland en wordt uitval voorkomen.

De samenwerking tussen Strukton Rail en Semiotic Labs komt voort uit het CAMINO-project, een initiatief van World Class Maintenance om onderhoud aan infrastructuur te verbeteren. Semiotic Labs levert algoritmes die data omzetten in informatie over wanneer en waarom productiemiddelen falen. Strukton Rail ontwikkelt de gebruikersinterface en brengt haar vakinhoudelijke kennis en serviceorganisatie in.

Beschikbaarheid

“Onze ervaring is dat de beste resultaten worden bereikt als wiskundigen en inhoudelijk deskundigen samenwerken. Met alleen een algoritme kom je er niet: Vakmensen weten precies welke faalmechanismen optreden. Met die informatie kan gericht gezocht worden in de data, of kunnen de juiste sensoren worden geplaatst op de goede plek. Ook valideren we de uitkomsten van onze analyse met een vakspecialist, om zo vast te stellen dat de analyse hout snijdt. Op die manier kunnen we betrouwbaarheid leveren”, legt Simon Jagers van Semiotic Labs uit.

David Vermeij, manager Research and Development bij Strukton Rail: “Het is daarbij essentieel om naderend falen juist te voorspellen, want een monteur die voor niets of met onduidelijke instructies op pad wordt gestuurd kost erg veel geld. Conditiegestuurd onderhoud vraagt naast monitoring ook om een nieuwe manier van werken en om meer flexibiliteit. De vaste patronen worden vervangen door dynamisch onderhoud. Bij Strukton Rail hebben we ervaring opgedaan op dit vlak uit de spoorinfrastructuur, waarmee we de smart condition monitoring services kunnen versterken.”

Prestatiecontracten

“Tegenwoordig werken we in Nederland met prestatiecontracten, waarbij opdrachtnemers een boete krijgen als de beschikbaarheid van systemen lager ligt dan is afgesproken. Aan de andere kant leveren betere prestaties een bonus op. Het is voor ons dan ook van groot belang om naderende storingen tijdig te signaleren, zodat we kunnen ingrijpen voordat een storing optreedt. Nieuwe technologie zoals big data, artificial intelligence en machine learning maakt dit mogelijk”, vertelt Vermeij.

Traditioneel onderhoud wordt vaak ingepland op basis van vaste intervallen. Zo worden systemen verplicht eens per jaar nagekeken, of onderdelen na een vast aantal draaiuren vervangen. Dat is een erg kostbare manier om de beschikbaarheid op peil te houden: Bij inspecties blijkt vaak dat objecten nog prima functioneren en onderdelen kunnen doorgaans langer mee dan de door de fabrikant opgegeven termijn.

Conditiegestuurd onderhoud gaat uit van de conditie van middelen om te bepalen of onderhoud of vervanging noodzakelijk is. Door ‘smart condition monitoring’ wordt de conditie nauwkeurig en continu gemeten en wordt naderend falen voorspeld. Daarmee kunnen kosten worden bespaard, omdat onnodig werk wordt voorkomen.  Ook kunnen herstelwerkzaamheden plaatsvinden voordat uitval optreedt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.