Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, foto: ANP

Minister Schultz: Infrastructuurfonds ieder jaar verlengd

Het Infrastructuurfonds wordt voortaan ieder jaar verlengd. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dinsdag op Prinsjesdag bekendgemaakt. De afspraken volgen op het kabinetsbesluit van dit voorjaar om bij de begroting voor 2017 het Infrastructuurfonds al te verlengen met twee jaar, van 2028 naar 2030.

“Nederland heeft een uitstekende infrastructuur en daarmee een stevig fundament onder de Nederlandse economie. Om onze wereldwijde toppositie te behouden zullen we ook in de verdere toekomst moeten blijven investeren in nieuwe infrastructuur en in nieuwe vormen van slimme mobiliteit. Met de automatische verlenging van het fonds stellen we zeker dat er jaarlijks geld bij komt. Tegelijkertijd zorgen we in onze aanpak voor meer flexibiliteit, zodat we beter kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties”, aldus Schultz van Haegen.

Spoorbudget

In totaal wordt er in 2017 5,9 miljard euro uitgetrokken voor het spoor, wegen en water. 2,2 miljard euro daarvan gaat naar het spoor. ProRail ontvangt van het ministerie gemiddeld 1,2 miljard euro subsidie per jaar voor de instandhouding van het Nederlandse spoor. Daarnaast ontvangt ProRail van vervoerders via de gebruikersvergoeding en derden (doorbelaste onderhoudskosten) gemiddeld 0,4 miljard  euro per jaar. Daarmee komt het totale budget uit op 1,6 miljard euro per jaar.

In de begroting voor 2017 van het Infrastructuurfonds staat dat ProRail in 2016 115 miljoen euro dient terug te betalen aan het ministerie voor een subsidie die niet is besteed. Een deel daarvan (76,3 miljoen euro) wordt toegevoegd aan het BOV-budget (Beheer, Onderhoud en Vervanging). Een ander deel heeft onder meer betrekking op activiteiten die niet doorgaan en wordt toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen. Eerder meldde staatssecretaris Dijksma dat het terug te betalen bedrag voor 2016 uit zou komen op 175 miljoen euro, maar het lijkt er op dat ProRail een deel van dat budget nu toch heeft besteed.

Spoortunnel Delft

Het Rijk moet verder elf miljoen euro ophoesten voor de problemen die zijn ontstaan bij de bouw van de Delftse spoortunnel. Het was de bedoeling dat de gemeente Delft haar bijdrage van 117 miljoen euro zou verhogen tot 129 miljoen euro. Inmiddels is gebleken dat de gemeente daartoe niet in staat is. Vandaar dat het ministerie moet bijspringen.

Door tegenvallers tijdens de bouw zijn de kosten van de spoortunnel in Delft inmiddels opgelopen tot 550 miljoen euro. Begin dit jaar ontstonden er problemen met de draaideuren van de spoortunnel doordat de luchtdruk te hoog werd als een trein de tunnel binnenreed.

Bekijk hier de Rijksbegroting 2017 van het Infrastructuurfonds.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.