Spoorwerkzaamheden Utrecht Centraal

‘Menselijke factoren spoorsector belangrijker door snellere processen’

Menselijke factoren zijn belangrijker dan ooit in de spoorsector. Het tempo van de processen neemt razendsnel toe. Daardoor is er minder gelegenheid om afwijkingen te corrigeren. Advies- en ingenieursbureau Movares schenkt op donderdag 29 september aandacht aan dit thema tijdens de bijeenkomst ‘Human Factors’.

Er zijn veel ontwikkelingen binnen de railsector. Het spoornetwerk wordt steeds drukker, de implementatie van het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS komt er aan en er komen nieuwe regels bij. Alle ontwikkelingen bij elkaar maken het niet makkelijk voor machinisten, baanwerkers en onderhoudsmonteurs.

Menselijke factoren

“De aanleiding om met het onderwerp aan de slag te gaan is dat systemen een steeds grotere rol in de railsector hebben gekregen en aan steeds strengere veiligheidseisen voldoen. Daardoor gaat de aandacht nu steeds meer uit naar de mensen die met die systemen moeten kunnen werken. Daarom is het belangrijk om de menselijke factoren inzichtelijk te maken”, vertelt Ello Weits van Movares.

“Medewerkers die zich bezighouden met de operatie krijgen steeds meer apparatuur. Een machinist gaat meer op zijn scherm in de cabine kijken dan naar buiten. Een baanwerker bekijkt op zijn Ipad wat de staat van spooronderdelen is. De treindienstleider werkt met steeds geavanceerdere ICT. Al deze medewerkers oefenen belangrijke veiligheidstaken uit.”

Naarmate er meer systemen in gebruik zijn, neemt het tempo van de processen ook toe, vertelt Weits. “Tegelijkertijd is er minder gelegenheid om bedienfouten te herstellen. Daarom is er minder gelegenheid om afwijkingen te corrigeren.”

Processen spoorsector

Tijdens de bijeenkomst worden drie processen belicht waarbij menselijke factoren een rol spelen. Melcher Zeilstra Intergo doet de aftrap met een algemene inleiding. Ello Weits van Movares geeft vervolgens zelf een presentatie waarin hij ingaat op het proces van de ontwerpfase. “Al bij het ontwerp van de cabine van de machinist, een treinbeïnvloedingssysteem of een veiligheidssysteem dient nagedacht te worden over eventuele bedienfouten.”

Joos Hugot van ERS Railways gaat in op de dagelijkse praktijk van de machinist. Weits: “Ook als je een geweldig systeem hebt, spelen er andere factoren mee zoals werkdruk, te weinig pauzes of een bepaalde bedrijfscultuur. Maar ook het klimaat in een treincabine of de verlichting kunnen een rol spelen. Hoe goed een systeem ook bedacht is, toch kan de interactie tussen een mens en een systeem soms verkeerd gaan.”

Harald Vissenberg van de Inspectie Leefomgeving en Transport besluit de bijeenkomst met een presentatie waarbij hij ingaat hoe de spoorsector kan leren van ongevallen. “Hij staat stil bij het belang van een terugkoppeling, waarbij met kennis achteraf wordt achterhaald wat er fout is gegaan. Je kunt iemand op zijn kop geven, maar het is veel interessanter om na te gaan welke omstandigheden de medewerkers hebben ‘verleid’ om de fout te maken. Deze omstandigheden kun je wellicht verbeteren.”

Aanmelden

Aanmelden voor de bijeenkomst Human Factors bij Movares kan door een e-mail te sturen aan humanfactors@movares.nl. Het aantal plaatsen is beperkt. De bijeenkomst aan het Daalseplein 100 in Utrecht start om 12.45 uur en wordt rond 17.00 uur afgesloten met een borrel.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.