Moerdijkbrug, spoorstaaf (foto: ProRail)

Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk

De Moerdijkbrug is deze week opnieuw geplaagd door een spoorstaafbreuk. Maandagochtend moest het treinverkeer worden omgeleid vanwege de ontdekking van een breuk. De herstelwerkzaamheden werden dinsdagavond rond negen uur afgerond. De afgelopen periode deden zich op de Moerdijkbrug meerdere spoorstaafbreuken voor. Volgens ProRail komt dit doordat de lassen op de brug relatief snel slijten. Reizigersorganisatie Rover vindt het onaanvaardbaar dat de Moerdijkbrug dinsdag voor reizigerstreinen is gesloten.

Het herstel van een breuk kost veel tijd. ProRail onderzoekt op dit moment daarom verschillende onderhouds- en herstelmethodieken. Vanwege de herstelwerkzaamheden was er lange tijd geen treinverkeer mogelijk over de spoorbrug.

Verbeterplan Moerdijkbrug

Rover eist in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en de Tweede Kamer om een verbeterplan. “De Moerdijkbrug is een probleemgeval aan het worden, waar ProRail geen greep op krijgt”, vindt de reizigersorganisatie.

De spoorbrug werd het afgelopen jaar meerdere malen getroffen door beschadigingen in het spoor. Op 13, 14 en 15 april was er geen treinverkeer mogelijk door herstelwerk na geconstateerde haarscheurtjes in rails. Op 4 juli konden minder treinen over de brug rijden door defecte spoorstaaf. Op 18 juli was het spoor maar deel beschikbaar wegens een spoorstaafbreuk. Ook maandag en dinsdag ligt het treinverkeer stil door hetzelfde probleem. “Het lijkt er sterk op dat de situatie met de spoorstaven op de Moerdijkbrug ook na de driedaagse reparatie van april nog niet onder controle is en dat we blijven doormodderen van incident naar incident”, schrijft voorzitter Arriën Kruyt van Rover.

Spooronderhoud

De herstelwerkzaamheden konden niet in de nacht uitgevoerd worden omdat het niet mogelijk was om goederentreinen om te leiden vanwege werkzaamheden op andere routes. “Dit wijst op een onaanvaardbaar gebrek aan planning en flexibiliteit bij ProRail ten koste van de reizigers”, stelt Kruyt. Rover vindt dat er veel te veel buitendienststellingen zijn, waar de reiziger de dupe van wordt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk”

Pieter van Mourik|13.09.16|16:30

Het lijkt erop dat hier een fundamenteel materiaalkundig, c.q. lastechnisch probleem speelt. Heeft PRORAIL de benodigde materiaalkunde c.q. lastechniek onder de knie?

Marc Busio|15.09.16|14:16

Om nog maar even wat verder terug te gaan in het verleden mbt dit dossier: vrijwel exact een jaar geleden speelde zich precies hetzelfde af. Deed de ‘malheur’zich nu op 12 september voor, vorig jaar was het op de 10-de dat door een gebroken spoorstaaf er gedurende een hele dag slechts zeer beperkt treinverkeer mogelijk was. Dat er in de nieuwe dienstregeling meer treinen over de HSL-brug i.p.v. de oude Moerdijkbrug gaan rijden illustreert wel dat men de oorzaak zoekt in het intensieve gebruik.

Ben Ferdinande|26.09.16|11:57

Het probleem heeft vermoedelijk veel te maken met het type brugbevestiging (i.e. materiaalkeuze), veeleer dan met een het lasprocede (i.e. uitvoeringstechnisch). Een oplossing vinden aan dit probleem is heel ingewikkeld en vergt een diepgaande studie. Ik wens onze collega’s van ProRail dan ook veel succes in hun moeilijke zoektocht omtrent dit onderwerp. Wij zijn steeds geïnteresseerd in een mogelijke oplossing. Een collega van Infrabel (Belgische tegenhanger van ProRail).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.