Baanwerker, werkzaamheden, spoor, rails

Asset Rail tekent zwaar bevochten onderhoudscontract

Asset Rail heeft dinsdag zijn handtekening gezet onder het onderhoudscontract PGO De Peel 2, een spoorgebied in de provincies Brabant en Limburg. Asset Rail is de komende tien jaar verantwoordelijk voor het spooronderhoud en storingsherstel in dat gebied. Strukton Rail, de huidige aannemer in het gebied, spande eerder een kort geding aan tegen de gunning aan haar concurrent. De rechter stelde ProRail echter in het gelijk, waardoor het contract met Asset Rail kon worden getekend.

De Peel 2 is het derde onderhoudscontract dat Asset Rail binnenhaalt. De spooraannemer heeft al onderhoudscontracten in de gebieden Eemland en Gelre. Asset Rail betrad in 2010 de markt voor het spooronderhoud. Het bedrijf won daarna diverse aanbestedingen en wist bijvoorbeeld het aantal storingen in het onderhoudsgebied Gelre flink terug te brengen.

Inschrijving

ProRail verklaarde de inschrijving van Strukton Rail op de aanbesteding van het onderhoudsgebied PGO De Peel 2 ongeldig, omdat de spooraannemer op enkele onderdelen een ‘irreële inschrijving’ had ingediend. Strukton ging hiertegen in bezwaar, maar de rechter stelde ProRail in juli in het gelijk. Op basis daarvan kon het aanbestedingsproces worden hervat.

Vanaf 1 januari 2017 is Asset Rail verantwoordelijk voor het onderhoud en storingsherstel van het spoor in de Peel 2. Het gebied bestaat uit ruim 300 kilometer spoor, 330 wissels en twee grote emplacementen in Eindhoven en  Venlo. Het onderhoud betreft werkzaamheden aan de sporen, wissels, treinbeveiliging, bovenleiding, bruggen en groenbeheer.

Inschrijving

Het nieuwe onderhoudsgebied sluit volgens Asset Rail geografisch goed aan bij de gebieden die de spooraannemer al in beheer heeft. Ook past het bij de groeiambities van het bedrijf. Asset Rail is een gezamenlijke dochteronderneming van Arcadis en Dura Vermeer.

De spooraannemer gaat de komende maanden de organisatie inrichten voor het nieuwe onderhoudscontract. Dit betekent dat ze een nieuwe vestiging opent en op een aantal locaties steunpunten gaat inrichten. Verder trekt het bedrijf nieuwe werknemers aan om de spoorwerkzaamheden de komende tijd mee te gaan uitvoeren.

Prestatie Gericht Onderhoud

De spoorsector is op dit moment in een overgangsfase van de output proces contracten (OPC) naar prestatiegericht onderhoud-contracten (PGO). Het is de bedoeling dat in 2019 alle nieuwe contracten voor spooronderhoud worden aanbesteed.

Lees ook:

ProRail wint kort geding over aanbesteding spooronderhoud

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.