Intercity's, passeren, trein, NS

Iedere 10 minuten een trein Eindhoven-Amsterdam vanaf 2018

NS start vanaf december volgend jaar met hoogfrequent rijden op het spoortraject tussen Amsterdam en Eindhoven. Reizigers kunnen met ingang van die datum om de tien minuten een trein pakken in beide richtingen. Op dit moment rijdt er vier keer per uur een Intercity tussen deze steden. Op het traject Utrecht-Houten-Castellum rijdt er vanaf dat moment iedere tien minuten een Sprinter.

De verhoging van de frequentie op de spoortrajecten is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dit programma heeft als doel heeft om op termijn hoogfrequent treinverkeer te laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in Nederland.

Financieel tekort

In februari van dit jaar werd bekend dat het programma met een flink financieel tekort kampt, dat mogelijk kan uitkomen op 323 miljoen euro.  Het is daardoor niet zeker of de beoogde streefdata van 2028 voor hoogfrequent treinverkeer wordt behaald.

De oorzaken van het mogelijk tekort ligt voor een groot deel bij het niet behalen van een bezuinigingsopdracht van het kabinet Rutte I. Er werd gedacht dat er geld kon worden bespaard met een vereenvoudiging van het omgevingsrecht, het toepassen van publiek-private samenwerking en minder bovenwettelijke inpassingsmaatregelen, maar dat is niet gelukt.

Uitbreiding spoorinfrastructuur

ProRail breidt de spoorinfrastructuur uit om de uitbreiding tussen Amsterdam en Eindhoven mogelijk te maken. In de afgelopen jaren is er al flink aan het spoor gewerkt in Den Bosch en rondom Utrecht Centraal. “Door eerst op één traject elke tien minuten een trein te laten rijden kan ervaring worden opgedaan voor de rest van Nederland. Op termijn kunnen dan op andere trajecten ook meer treinen gaan rijden”, aldus NS.

NS rijdt vanaf 2018 met meer treinen, omdat de reizigersvraag toeneemt en omdat aanpassing van het spoor dit mogelijk maakt. De Intercity’s rijden ten zuiden van Eindhoven naar Maastricht, Heerlen en Venlo (elk twee keer per uur). In het noorden rijden ze naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Arnhem en Nijmegen houden hun rechtstreekse verbindingen met Amsterdam Centraal en Schiphol.

De Sprinters tussen Utrecht en Houten-Castellum komen uit de richting van Woerden en gaan naar Tiel en Den Bosch. De extra Sprinters rijden in de ochtendspits richting Utrecht en in de avondspits richting Houten-Castellum, omdat dit de grootste stroom reizigers is. NS, ProRail en de andere spoorvervoerders werken de komende anderhalf jaar de dienstregeling van 2018 verder uit. Reizigersorganisaties en overheden worden bij de uitwerking betrokken.

Dienstregeling 2018 Programma Hoogfrequent Spoor
Dienstregeling 2018 van het Programma Hoogfrequent Spoor. Bron: NS

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Iedere 10 minuten een trein Eindhoven-Amsterdam vanaf 2018”

Jan-Willem Tinselboer|29.07.16|11:12

Koperdiefstal nabij Eindhoven leidde op 30 juni 2016 o.a. tot uitval van de IC-treinen Heerlen – Schiphol en tot overbevolking van IC-treinen Maastricht – Alkmaar.
Onwil? Onkunde?
Er reden geen IC-treinen Schiphol – ‘s-Hertogenbosch. Met twee machinisten hadden die IC kunnen kopmaken op het middenspoor tussen Drongelens Kanaal en overweg Loonsebaan (Vught Aansluiting).
Geen wijzigingen perronsporen, een zinvol minimum aan omroepberichten en servicemedewerkers verstrekken gerichte informatie.

Jan-Willem Tinselboer|23.08.16|11:32

Vrijdag 19 augustus aanrijding met persoon: geen treinen Boxtel- Eindhoven.
Zaterdag 20 augustus opnieuw koperdiefstal bij Eindhoven: uitval van treinen.
Beide dagen geen IC-treinen ‘s-Hertogenbosch – Schiphol.
Voor velen vermijdbare reistijdverlenging, treinen die wel reden meer dan vol.
Deze belabberde kwaliteit zet de geloofwaardigheid van PHS, van zes retourritten / uur, steeds weer onder druk.
“Winterdienstregeling” ongeacht jaargetijde.
Aangepast reisadvies?
Actief ontmoedigingsbeleid!

Jan-Willem Tinselboer|02.09.16|12:34

Wisselstoring Helmond Brouwhuis leidde op 31 augustus tot uitval en/of vertraging van stop- en IC-treinen tussen Eindhoven en Helmond. De wissels zijde Helmond ’t Hout functioneerden naar behoren.
Waarom uitval? Waarom vertraging?
Als zelfs het akkefietje “Brouwhuis, treinkeren te Helmond” niet beheerst wordt, wat mogen de reizigers dan verwachten van hoogfrequent spoor tussen Eindhoven en Amsterdam?
Lange wachttijd overweg Verlengde Stationsstraat leidde tot riskant gedrag van voetgangers.

Jan-Willem Tinselboer|13.09.16|12:50

Zondagmiddag (11 sept.) vertrok de stoptrein naar Utrecht te laat uit Breda. Pogingen de vertraging te beperken mislukten te Tilburg: de stoptrein van Universiteit (West) naar Eindhoven kreeg voorrang.
Dankzij nog steeds meerdere minuten vertraging bij aankomst te ‘s-Hertogenbosch kreeg ook de IC naar Schiphol voorrang.
Tot twaalf treinen per uur en per richting en niet voorsPelbare (voorsTelbare?) vervolgvertragingen laten PHS verworden tot een Variete-programma Vol Verrassingen.

Daan van Geffen|20.09.17|12:29

De IC’s rijden in het zuiden door naar Maastricht, Heerlen en Venlo. In het noorden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Is er ook al iets bekend welke dan wat gaat rijden? Maastricht- Den Helder, Heerlen- Enkhuizen en Venlo-Alkmaar of hoe gaan ze dit doen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.