Smartphone, mobiele telefoon, gsm

Dijksma: mobiele dekking in spoortunnel voortaan meteen goed regelen

ProRail en mobiele providers gaan beter samenwerken om in de toekomst sneller mobiel bereik in spoortunnels te realiseren dan bij de tunnel in Delft is gebeurd. Daar is de mobiele dekking sinds 12 mei van dit jaar geregeld, maar dat had eigenlijk al sinds de ingebruikname van de tunnel het geval moeten zijn. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in antwoord op Kamervragen van Duco Hoogland en Astrid Oosenbrug van de PvdA.

Het mobiele signaal in de spoortunnel en op de ondergrondse perrons van station Delft was vanaf de ingebruikname van het nieuwe station erg zwak, waardoor bellen en internetten er nagenoeg onmogelijk was. Sinds 12 mei is die mobiele dekking er wel. Daar ging een complexe operatie door KPN en ProRail aan vooraf. De tunnel werd zestien keer ’s nachts buiten dienst gesteld om in totaal twintig mobiele antenne-installaties en ruim 3,5 kilometer kabel aan te leggen.

Ontwerpen van spoortunnels

Hoewel het probleem nu is opgelost, erkent de staatssecretaris dat de reizigers eigenlijk al vanaf de opening van de Delftse spoortunnel over een goed werkend mobiel netwerk hadden moeten beschikken. Wat Dijksma betreft moet hier al in het proces van ontwerpen en aanbesteden van spoortunnels rekening mee worden gehouden. Goede samenwerking is daarbij essentieel. ProRail en de mobiele aanbieders hebben afspraken gemaakt om die samenwerking over het hele traject van realisatie te verbeteren.

Met een gezamenlijk programma van eisen, dat wordt opgesteld door ProRail en de mobiele aanbieders, kan in de toekomst sneller mobiel bereik in spoortunnels worden gerealiseerd- al staan zulke tunnels momenteel niet in de planning. Het programma van eisen moet helpen zorgen dat de benodigde voorzieningen, zoals voldoende ruimte en de mogelijkheid om energie te leveren, meteen al aanwezig zijn.

Tunnelstandaard

Daarbij is een bepaalde werkverdeling van kracht. ProRail onderzoekt voorafgaand aan de bouw van toekomstige spoortunnels de mogelijkheden om er mobiel bereik te bewerkstelligen. Deze mogelijkheden worden dan tijdig aan de providers voorgelegd. Zij leveren en installeren vervolgens de systemen, die voor mobiele communicatie nodig zijn. De beslissing om wel of geen mobiel bereik in een tunnel te realiseren ligt bij diezelfde mobiele aanbieders.

Om goed in te kunnen spelen op de voortdurende technologische ontwikkelingen zijn de eisen voor de techniek en het proces om nieuwe tunnels te bouwen intussen verbeterd, stipt Dijksma nog aan. De tunnelstandaard van Rijkswaterstaat legt technische eisen, proceseisen en verantwoordelijkheden voor de realisatie van nieuwbouwtunnels vast en borgt deze ook. De standaard kan op basis van opgedane ervaringen en technologische ontwikkelingen worden aangepast.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.