Pier Eringa, Unife General Assembly

ProRail-topman: transparante aanbesteding leidt tot betere prestaties

Aanbestedingen die aan de regelgeving voldoen en transparant zijn leiden tot betere prestaties in de railsector. Dit zei ProRail-directeur Pier Eringa op 23 juni bij de Unife General Assembly 2016 in Amsterdam. De spoorsector moet volgens Eringa werken aan meer langetermijn-relaties en niet langer tenders allen op basis van prijs gunnen.

De conferentie in Amsterdam werd georganiseerd door Unife, de organisatie voor de Europese railindustrie. Op deze conferentie kwamen ongeveer 180 leiders uit de spoorsector bijeen om te praten over toekomstige plannen en uitdagingen. Eringa sprak hen toe met zijn ideeën over de railsector.

Spoorprestaties verbeteren

Er ligt hoge druk op de hele sector om te verbeteren, zo meent Eringa. Er is al veel verbeterd op het gebied van samenwerking en de geleverde prestaties, maar dit kan altijd beter. “Wij als ProRail proberen onze leveranciers en aannemers te pushen en ProRail zelf wordt gepusht door de vervoerders en de Nederlandse overheid. Maar dit is een goede zaak; we moeten allemaal een rol spelen hierin. En ik zie veel energie en drive om de sector naar een volgend niveau te tillen.”

Hij gaf echter aan dat ProRail ervoor waakt om niet te snel te veel te eisen. “We moeten aannemers en fabrikanten door middel van goede aanbestedingen stimuleren om nieuwe initiatieven en innovatieve en duurzame oplossingen te verzinnen. Ik vind het erg geruststellend dat die handschoen door de fabrikanten en leveranciers is opgepakt. Innovaties zoals inspecties van de rails via drones, maken mij heel trots. Ik denk dat met de komst van nieuwe technologieën, de mogelijkheden eindeloos zijn.”

Aanbestedingen

Eringa adviseerde zijn toehoorders over de wijze waarop zij contracten uitschrijven en omgaan met aanbestedingen. “Ik geloof dat transparante aanbestedingen die conform regelgeving zijn, zullen leiden tot betere prestaties in de spoorsector.” Daarbij is hij vooral positief over de omslag richting meer langetermijn-relaties en de afstand die steeds vaker genomen wordt van het ‘pricing-only-contract’. Bij ProRail is de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) al ingevoerd. “ProRail is volledig toegewijd aan deze manier van werken.”

Hij sprak ook met lof over de rol van Unife en de maatregelen die de EU neemt. Eringa ziet het als een positieve ontwikkeling dat er gewerkt wordt aan de implementatie van een Europees juridisch kader voor publieke aanbestedingen in het Nederlandse nationale juridische systeem. “Dit zal leiden tot simpelere en meer flexibele aanbestedingsprocedures”, zo verwacht Eringa. “Dit is goed. In rail weten we dat alleen simpele, duidelijke oplossingen werken.” 

Samenwerking

“Als sector moeten we presteren en leveren, iedere dag”, aldus Eringa “Dat is alleen mogelijk door excellente coöperatie en transparantie, in de manier waarop we werken en de manier waarop we presteren. De spoorsector heeft al veel vooruitgang geboekt, maar we zijn er nog niet.”

Zowel bij het passagiersvervoer als voor het goederenvervoer vinden er nog steeds af en toe grote verstoringen plaats, zo erkende Eringa. Maar hij vindt wel dat de sector trots mag zijn op wat er elke dag gebeurt en met name ook de goede samenwerking. “Er zijn enorme stappen gemaakt in de samenwerking en de transparantie, kijk maar naar ons dashboard. Als sector verbeteren we, stap voor stap, dag na dag.”

Duurzaamheid

Bovendien is duurzaamheid belangrijk voor ProRail en de sector kan helpen om de diensten van de infrabeheerder nog groener te maken. Eringa: “We willen dat fabrikanten en aannemers ons vergezellen op het pad naar duurzaamheid en niet alleen om het milieu te sparen. De ontwikkeling van duurzame, langdurige oplossing scheelt geld voor de financieel directeur, de overheid en de Nederlandse belastingbetaler.”

Eringa hoopt dat het geld wat hiermee wordt bespaard in de sector wordt geïnvesteerd, zodat de sector zich dan kan voorbereiden op toekomstige uitdagingen. “Dit zal leiden tot betere oplossingen, wat beurtelings zal leiden tot betere prestaties en geld zal besparen. Investeer in rail en in duurzame transport, want dit creëert mogelijkheden voor steden, regio’s,  passagiers, vervoerders en voor leveranciers en aannemers.”

Inge Jacobs

Lees ook:

‘Contracten spooronderhoud voldoen in 2019 aan de regels’

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.