Opening zuidzijde station Breda, foto: Nine.nl / ProRail

‘Vernieuwing station Breda was logistieke legpuzzel’

De vernieuwing van het stationsgebied in Breda was een logistieke legpuzzel. Dat zeggen Jarko van Nunen van Royal HaskoningDHV en Reneé Lubbers van Movares die tien jaar hebben meegewerkt aan de transformatie van het gedateerde station naar een multimodaal openbaar vervoersknooppunt. Dankzij slimme technische oplossingen en het gebruik van 3D-simulaties kon station Breda al die tijd open blijven voor reizigers.

Vorige week zijn de bouwhekken aan zuidzijde van het station verwijderd en kunnen reizigers weer van de noord (Belcrumzijde) naar zuid (centrumzijde) door het station in Breda. Tot september wordt er nog hard doorgewerkt om de nieuwbouw van het station af te ronden en lopen reizigers op het zuidplein nog tussen de bouwhekken.

Reizigersstromen

Omdat met de winkel open werd gebouwd, was het veilig en comfortabel kunnen blijven reizen van de dagelijkse stroom gebruikers van het station prioriteit nummer één. Beide bureaus maakten daarom intensief gebruik van 3D-simulaties, om zaken als optimale reizigersstromen en veilige transfer te kunnen realiseren zonder de gebruikers al te veel overlast te bezorgen.

Een van de grootste constructieve uitdagingen was volgens het ontwerpteam het realiseren van een groot parkeerdek, dat gelijktijdig als stationsdak fungeert. Het parkeerdek heeft een opgang boven de sporen met ruimte voor 720 auto’s. Een lichte staalconstructie waarop gebouwd werd zorgde ervoor dat er minimale gevolgen waren voor de dienstregeling.

Centraal Station Breda, werkzaamheden

Logistieke legpuzzel

Ook het stroomlijnen van de voetgangersstromen was een grote logistieke legpuzzel, vertellen Van Nunen en Lubbers. “De logistiek op het overdekte, inpandige busplatform is bepalend voor loopstromen naar het station en vice versa. Passagiers vinden nu gemakkelijk hun weg van en naar perrons, winkels, bussen, parkeergelegenheden en kantoren.”

Ook de aan- en afvoerleidingen vormden een uitdaging, aldus de spoorexperts. “Vanwege grote afstanden tussen de technische ruimtes en kantoren en een grote overspanning van het busplatform, is er gekozen voor een systeem met een beperkt aantal grote aanvoerleidingen en heel veel kleine afvoerleidingen. Hierdoor is minder ruimte nodig voor de luchtkanalen.” Bijzonder is het onder de grondwaterspiegel gelegen stadsplein aan de noordzijde en een warmte-koudeopslag voor de energiehuishouding van het totale complex.

Station Breda Centraal

Veiligheid

De afweging tussen veiligheid en bedrijvigheid woog bij alle beslissingen zwaar mee, vertellen de heren. “Brandveiligheid op een plek waar zoveel verschillende functies (wonen, werken en transfer, red.) gebruik van maken was behalve een must, ook een kostbare zaak. De stalen perronoverkapping bespaarde echter een investering van één miljoen euro in brandwerende bekleding.”

“Een complexe fasering in gestaffelde signalering en waarschuwingsmomenten zorgt ervoor, dat bijvoorbeeld bij brand in het kantorencomplex de doorslag naar het trein- en busstation en het parkeerdek zoveel en zo lang mogelijk beperkt blijft. En omgekeerd.”

Bouwproces

Het feit dat het ontwikkel- en bouwproces tien jaar in beslag nam en wettelijke eisen en normen strenger werden, vergde volgens de deskundigen ‘het uiterste van de kennis, kunde en creativiteit van de ontwerp- en bouwteams’. Maar het resultaat mag er zijn, vinden ze. “Breda CS vormt nu de doorgang tussen noord en zuid en is de verbindende schakel geworden tussen reiziger, ondernemer en de stad.” Het vernieuwde station Breda wordt op 8 september feestelijk geopend.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Vernieuwing station Breda was logistieke legpuzzel’”

Jules Vismale|17.07.17|23:02

Het station van Breda lijkt van een afstand eigenlijk meer op een groot ziekenhuis of een kantorengebouw in de vorm van kartonnen dozen of kubussen. Ofschoon het een vrij groot gebouw is vindt ik het nogal vreemd dat er maar vrij weinig treinen stoppen en nog steeds geen treinverbinding is met Antwerpen. Vorig jaar werd Arnhem Centraal eveneens als een vrij goed station omschreven hoewel het daar ook geregeld lekt bij slecht weer, steeds meer winkels sluiten en het er vaak erg tochtig en koud is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.