Directeur Pier Eringa van ProRail

ProRail-topman: het spoor moet van iedereen zijn

Een cultuurverandering binnen de spoorsector en transparantie over de prestaties moet ervoor zorgen dat het spoor van iedereen wordt. Dat zei directeur Pier Eringa van ProRail woensdag tijdens de Dag van de Rail. “Het opheffen van treinen is geen opheffing van treinnummers, maar iets waar veel reizigers last van hebben. Als onze treindienstleiders alleen maar aan veiligheid denken, dan kun je net zo goed alle treinen uit laten vallen.” Meer bewustzijn kan het imago van de spoorsector verbeteren, verwacht de topman.

Eringa maakte de vergelijking met de Zwitserse spoorwegen, waar hij onlangs op bezoek ging. “Het spoor in Zwitserland is van iedereen. In Nederland is dat niet.” Volgens de topman is dit ook in Nederland mogelijk door open te zijn over de prestaties, iets waar de spoorbeheerder het afgelopen jaar op heeft ingezet via het online prestatiedashboard. “Transparantie helpt om met de druk van buitenaf te laten zien waar we nog beter in moeten zijn.” Aan de sector ligt volgens hem de taak om te zorgen dat het Nederlandse spoor als ‘ons spoor’ wordt gezien.

De topman kreeg tijdens zijn werkbezoek in Zwitserland complimenten over de prestaties op het Nederlandse spoor. “Qua punctualiteit doen wij het beter, aldus Eringa. In 2015 reed 89,5 procent van de reizigerstreinen en ongeveer 80 procent van de goederentreinen op tijd. De spoorbeheerder voldeed daarmee aan de prestatie-afspraken die met het ministerie zijn gemaakt.

Spoorgoederenvervoer

“ProRail is van iedereen. We zijn vrienden met NS maar ook van de regionale vervoerders. De goederenvervoerders voelen zich nog te veel als een soort Calimero. We moeten daar op inzetten. Ik voorspel dat er een enorme druk en groei komt van het spoorgoederenvervoer.” De spoorgoederenvervoerders zijn nog ontevreden over de huidige integratie van Keyrail binnen ProRail. Deze integratie zou ervoor moeten zorgen dat de service naar de vervoerders zou verbeteren, maar daarvan is volgens de vervoerders nog geen sprake.

ProRail gaat de komende tijd inzetten op de groei van het spoorgoederenvervoer, maar dat is volgens Eringa wel een uitdaging. “Het is een moeilijke sector. De marges zijn klein en het is zo verdeeld als de pest. Het zou goed zijn als de spoorgoederenvervoerders met één  mond spreken.”

Hoogfrequent Spoor

Een van de speerpunten van de komende tijd is volgens Eringa om hoogfrequent over het spoor te gaan rijden. “Het is spannend, maar we gaan het wel doen. Als we het doen, dan gaan er dingen mis. Je kunt niks doen en als stoffig en ouderwets worden gezien, maar je kunt ook dingen laten zien en uitproberen.”

Verder wijst de topman erop dat de spoorbeheerder aan de compliancy gaat werken. Het spoorbedrijf had vorig jaar vier onderhoudscontracten onterecht onderhands verlengd. ProRail heeft van het ministerie tot 2019 de tijd gekregen om dit te herstellen en om te voldoen aan de aanbestedingsregels. Eigenlijk hadden de onderhoudscontracten al in 2018 ‘compliant’ moeten zijn.

Eigenaarschap

Verder vertelde Eringa dat er in augustus en september nieuwe directieleden aantreden. Volgens de topman zullen dingen ‘anders worden dan het was’. Er komt meer eigenaarschap bij de spoorbeheerder. “Ik wil dat er één HSL-baan binnen ProRail komt. We willen af van ingewikkelde constructies en voortaan één eigenaar. Dit is nieuw binnen ProRail.”

Eringa reageert desgevraagd nog eens op het voornemen van staatssecretaris Dijksma om van ProRail een publieke organisatie te maken. “Ik begrijp de timing en de redenen niet om dit te doen. Het zou fijn zijn als we de kans krijgen om de gewenste verbeteringen door te voeren”, zo stelde hij. “Maar we werken netjes mee aan een onderzoek van het ministerie.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail-topman: het spoor moet van iedereen zijn”

Antoine Berben|14.07.16|14:53

Blijf het maar weer een vreemde opmerking vinden van ERINGA dat hij maar niet begrijpt waarom de staatssecretaris van het huidige Pro Rail een meer direct gestuurde organisatie wil gaan maken.
Dat doet me denken aan geheugenverlies bij ERINGA of een ontstellend gebrek aan inlevingsvermogen voor de opvattingen van de staatssecretaris en voor de belangen van de gewone reiziger.
Voor mij maakt dit al zijn uitingen niets minder dan een vlucht naar voren.
En ja wat hij wil in onbelangrijk geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.