Staatssecretaris Sharon Dijksma op de TEN-T Dagen in Rotterdam

58 miljoen naar grensoverschrijdende spoorverbinding Limburg

De provincie Limburg en het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeren samen 58 miljoen euro in de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. Door deze uitbreiding van het spoor is een directe treinverbinding mogelijk tussen Luik, Maastricht en Aken. Daarover heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt met regiobestuurders tijdens de internationale spoorconferentie TEN-T dagen in Rotterdam. De TEN-T Dagen zijn gekoppeld aan het Nederlandse EU-voorzitterschap.

Deze uitbreiding van het spoor maakt de weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio. Op lange termijn komen er ook snellere intercity-verbindingen. Op dit moment worden er plannen gemaakt voor een  ‘drielandentrein’, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.

Spoorknooppunten

Staatssecretaris Dijksma: “Met een drielandentrein krijgen reizigers een directe verbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België. Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler. Vanaf 2018 zouden treinreizigers dan niet meer hoeven over te stappen in Heerlen en Maastricht, omdat de vervoerders dan met nieuwe treinen over deze hele route willen gaan rijden. Samen met de provincie Limburg zet ik nu de eerste stap door te investeren in de benodigde infrastructuur. Het is aan de spoorvervoerders om deze nieuwe trein op de rails te krijgen.”

Gedeputeerde Patrick van der Broeck van de provincie Limburg: “Niet alle grensregio’s hebben zoveel reizigerstromen zoals in Limburg. Daar gaan we met de drielandentrein nu volop op inspelen. Met deze treinverbinding verbind je drie universiteitssteden én een hogeschool met hoogwaardig vervoer. In deze grensregio wonen, werken en recreëren we zonder echt grensbesef. Dat wordt een succes.”

Drielandentrein

Op het traject rijden nu nog drie afzonderlijke treindiensten. NS en het Belgische NMBS rijden elk uur tussen Luik en Maastricht. Tussen Maastricht en Heerlen gaat Arriva eind dit jaar de treindienst overnemen die nu nog door Veolia wordt gereden. DB Regio en NS rijden de pendeltrein tussen Heerlen en Aachen, met een overstap in Herzogenrath. Met de nieuwe drielandentrein kunnen dan alle stations met een reistijd van minder dan een uur met één trein worden aangedaan. Door de spoorverdubbeling zou ook de frequentie verhoogd kunnen worden naar tweemaal per uur.

Sinds vorig jaar wordt door het ministerie, Brabant en Limburg onderzoek gedaan naar het verbeteren van de verbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Eindhoven – Heerlen – Aken – Keulen. De ambitie is om op deze lijnen uiteindelijk IC verbindingen te realiseren. Dit onderzoek loopt nog tot eind van dit jaar. Doel is om voor het einde van deze kabinetsperiode nog besluiten te nemen over betere verbindingen met Duitsland.

TEN-T Dagen

Op de TEN-T Dagen zijn de Europese transportministers en de vervoerssector bij elkaar voor verbetering van het vervoer over spoor, water en weg. Naast afspraken die met België en Duitsland zijn gemaakt over de drielandentrein zijn er ook verklaringen getekend over betere samenwerking tussen de Benelux en Duitsland op het gebied van grensoverschrijdend treinverkeer en het weghalen van obstakels voor de reizigers. Met België heeft de staatssecretaris afgesproken ook te gaan werken aan verbeteringen van de verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.

De UIC Global Rail Freight Conference, die op 22 en 23 juni in Rotterdam plaatsvindt, sluit aan op de TEN-T dagen. Beide evenementen vinden plaats in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Bezoek de website van de TEN-T dagen en de Global Rail Freight Conference voor meer informatie.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “58 miljoen naar grensoverschrijdende spoorverbinding Limburg”

Willem Wens|23.06.16|15:32

http://www.et3.com is voor 1000 jaar vele malen goedkoper en duurzamer dan het hele huidige spoorweg netwerk bij elkaar heeft gekost in het afgelopen jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.