Vakbondbestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor

Spoorsector fileert kabinetsplannen voor structuurwijziging ProRail

De spoorsector heeft woensdag hevige kritiek geuit op de plannen van het kabinet om de structuur van ProRail op de schop te nemen. Naast ProRail zijn NS, FNV Spoor, Havenbedrijf Rotterdam, KNV en reizigersorganisaties fel tegen de herstructeringsplannen. Dat bleek tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer waar al deze partijen aan het woord kwamen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorsector fileert kabinetsplannen voor structuurwijziging ProRail”

Antoine Berben|09.06.16|19:16

Natuurlijk huilen alle wolven in het bos Pier Eringa na bang als men is om zelf binnenkort ook met de billen bloot te moeten gaan wanneer men bevraagd zal worden naar wat men zelf in de afgelopen jaren heeft gedaan om de positie van de reiziger sterker te maken.
Eringa en consorten moeten gewoonweg verdwijnen want zij zijn verantwoordelijk voor de enorme reeks van blunders die prutsrail maar blijft maken.
Ook al begon de reeks eerder, Eringa heeft die niet laten stoppen en daarom moet hij weg.

Huib Sacré|12.06.16|22:19

Waar men in de discussie aan voorbijgaat is dat ProRail een monopolist is. Een monopolist die zo’n 51 klanten heeft. Klanten die geen keuze hebben. Door de onderlinge destructieve concurrentie van de klanten is de homogeniteit van de markt verloren. Voor ProRail is transparantie niet evident, waarom zou men? De markt is er voor ProRail. De “inner circle” bepaalt dat het zo goed is, een paracetamol is voldoende. Zie ook mijn LinkedIn post. Toch maar eens een kop koffie met elkaar drinken Pier?

Roderick Klein|16.06.16|22:05

Antoine sorry hoor. Er heeft laatst een interview gestaan in een krant met Eringa. Hij gaat zelf kijken bij een brand in de Schiphol tunnel. Komt er achter dat er maar 2 mensen iets weten van bovenleidingen, +2 mensen.
De uitspraak tijdens een hoorzitting in de tweede kamer (in volgens mij 2012) door de directeuren van Syntus en Arriva. Pro Rail heeft te weinig kennis in huis. Pro Rail is een partij waar teveel kennis is vertrokken. Eringa nu net aan naar mijn idee om dit praktisch op te lossen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.