Vakbondbestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor

Spoorsector fileert kabinetsplannen voor structuurwijziging ProRail

De spoorsector heeft woensdag hevige kritiek geuit op de plannen van het kabinet om de structuur van ProRail op de schop te nemen. Naast ProRail zijn NS, FNV Spoor, Havenbedrijf Rotterdam, KNV en reizigersorganisaties fel tegen de herstructeringsplannen. Dat bleek tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer waar al deze partijen aan het woord kwamen.

Het kabinet maakte in de reactie op het Fyra-rapport bekend van ProRail een publieke organisatie te willen maken. De spoorbeheerder zou in deze nieuwe structuur onder directe verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur komen te staan. De redenatie daarachter is dat het ministerie beter toezicht zou kunnen houden op het spoorbedrijf en de aansturing daarvan.

Hoorzitting Tweede Kamer

Directeur Pier Eringa van ProRail nam tijdens de hoorzetting duidelijk stelling tegen de plannen. “Ik vind het belangrijk dat ProRail goed gehecht blijft aan de spoorsector. We moeten de prestaties op het spoor verbeteren en zo min mogelijk met bestuurlijke zaken bezig zijn.”

Ook NS-directeur Roger van Boxtel sprak zijn zorgen uit over het voornemen van het kabinet. “Mijn zorg zit hem niet in hoe de ordening op het spoor eruit zou moeten zien, maar dat we op dit moment zoveel met de spelregels bezig zijn dat dit afleidt van de aandacht die we voor het rijden van treinen zouden moeten hebben.”

“Wij hebben enorme opgaven richting onze klanten. Denk aan de projecten Beter en Meer, Schiphol en de HSL-benutting. Daarin heeft NS ProRail nodig als onvoorwaardelijke partner in crime. Als ProRail in het spel mee moet doen, dan ben ik bang dat ProRail minder beschikbaar is voor NS om gezamenlijk verbeteringen door te voeren.”

Structuurwijziging

Branchevereniging KNV ziet ook geen voordelen in een structuurwijziging. “In de kabinetreactie op het Fyra-rapport staat dat er te weinig toezicht is op ProRail en de Raad van Commissarissen moet worden afgeschaft. Die RvC is er juist om toezicht te houden”, aldus directeur Ad Toet. “In mijn achterban wordt best wel eens gemopperd. Dan gaat het bijvoorbeeld over de verdeling van de schaarse spoorcapaciteit. De grote uitdaging is voor ProRail om samen met vervoerders de klus te klaren. Herpositionering draagt niet bij aan betere samenwerking met vervoerders.”

“Er wordt vaak de vergelijking met Rijkswaterstaat gemaakt, maar het belangrijkste verschil is dat een trein geen stuur heeft. ProRail maakt de planning jaren van te voren.” De directeur wees verder nog op een storende fout in de kabinetsreactie over het Fyra-rapport. “In de kabinetsreactie staat over de gebruikersvergoedingen dat ProRail volledig wordt gefinancierd vanuit publieke middelen. Dat klopt niet. Een derde van de opbrengsten komen voort uit de gebruikersvergoeding die de klanten van ProRail betalen.”

Personeel

Vakbondbestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor waarschuwde dat veranderingen in de organisatie kunnen zorgen voor versoberde arbeidsomstandigheden en onrust onder spoorpersoneel. “Het spoor functioneert bij gratie van de mensen die het werk doen. Het wisselen en wijzigen van de organisatie helpt niet om de werkzaamheden in alle betrokkenheid uit te voeren. Als dat nog gevolgen heeft voor de arbeidsomstandigheden, dan wordt het nog moeilijker.

Ook reizigersorganisaties Rover en Maatschappij Voor Beter OV pleiten ervoor om verbeteringen bij ProRail op een andere manier door te voeren. Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: “Er zijn genoeg instrumenten om verbeteringen te realiseren. Benut die nu eens volledig. Naarmate ProRail beter gaat functioneren zullen wij hier minder vaak gaan komen.

Rikus Spithorst van Voor Beter OV: “ProRail bij IenM onderbrengen gaat zeker niet helpen in het verbeteren van de organisatie, want bij het ministerie is niet meer kennis dan bij ProRail zelf. Nu een discussie voeren over een volstrekt onnodige structuurverandering is zoals het Engelse gezegde luidt: barking upon the wrong tree.” Spithorst pleit ervoor om de concessie van NS en ProRail open te breken en de ‘eisen stevig omhoog’ te brengen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Structuurwijziging ProRail mag verbeteringen niet belemmeren

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorsector fileert kabinetsplannen voor structuurwijziging ProRail”

Antoine Berben|09.06.16|19:16

Natuurlijk huilen alle wolven in het bos Pier Eringa na bang als men is om zelf binnenkort ook met de billen bloot te moeten gaan wanneer men bevraagd zal worden naar wat men zelf in de afgelopen jaren heeft gedaan om de positie van de reiziger sterker te maken.
Eringa en consorten moeten gewoonweg verdwijnen want zij zijn verantwoordelijk voor de enorme reeks van blunders die prutsrail maar blijft maken.
Ook al begon de reeks eerder, Eringa heeft die niet laten stoppen en daarom moet hij weg.

Huib Sacré|12.06.16|22:19

Waar men in de discussie aan voorbijgaat is dat ProRail een monopolist is. Een monopolist die zo’n 51 klanten heeft. Klanten die geen keuze hebben. Door de onderlinge destructieve concurrentie van de klanten is de homogeniteit van de markt verloren. Voor ProRail is transparantie niet evident, waarom zou men? De markt is er voor ProRail. De “inner circle” bepaalt dat het zo goed is, een paracetamol is voldoende. Zie ook mijn LinkedIn post. Toch maar eens een kop koffie met elkaar drinken Pier?

Roderick Klein|16.06.16|22:05

Antoine sorry hoor. Er heeft laatst een interview gestaan in een krant met Eringa. Hij gaat zelf kijken bij een brand in de Schiphol tunnel. Komt er achter dat er maar 2 mensen iets weten van bovenleidingen, +2 mensen.
De uitspraak tijdens een hoorzitting in de tweede kamer (in volgens mij 2012) door de directeuren van Syntus en Arriva. Pro Rail heeft te weinig kennis in huis. Pro Rail is een partij waar teveel kennis is vertrokken. Eringa nu net aan naar mijn idee om dit praktisch op te lossen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.