Spoorwegovergang Laantje van Alverna, foto: ProRail

ProRail wil heropening overweg bij Alverna aanvechten

ProRail gaat de juridische mogelijkheden onderzoeken om de heropening van de overweg ‘Laantje van Alverna’  aan te vechten. De spoorbeheerder plaatst voor 1 augustus een draaihek op de overweg ‘Laantje van Alverna’ om te voorkomen dat er een dwangsom wordt opgelegd. ProRail zegt dit ‘niet van harte’ te doen.

De Raad van State oordeelde in december vorig jaar dat de spoorwegovergang Laantje van Alverna in Heemstede die door ProRail was gesloten, moest worden heropend. Volgens de raad is de overweg een openbare weg en mag daarom niet gesloten worden.

Rechtszaak

De Fietserbond en Wandelnet hadden de rechtszaak aangespannen, omdat ze vonden dat er een veilige toegang moest blijven voor de honderden wandelaars en fietsers die dagelijks gebruik maakten van de overweg. De onbewaakte spoorwegovergang werd in oktober 2014 door ProRail afgesloten.

ProRail vindt dat de heropening van de spoorwegovergang tot gevaarlijke situaties leidt. “Ter hoogte van het Laantje van Alverna rijden treinen met een snelheid van 130 kilometer per uur. De overweg is niet automatisch beveiligd, dus is voor het oversteken van de overweg grote oplettendheid vereist. Het oversteken gebeurt op eigen risico. Bij voorkeur wordt er door zo min mogelijk fietsers en voetgangers van de overweg gebruik gemaakt”, aldus de spoorbeheerder.

Spoorwegovergang

Omdat de overweg voor 1 augustus moet worden geopend wil ProRail het sluipverkeer via de naastgelegen parallelweg zoveel mogelijk beperken. Daarover gaat de spoorbeheerder in gesprek met de omwonenden van het Laantje van Alverna. In de tussentijd onderzoekt ProRail hoe de spoorwegovergang veiliger kan worden gemaakt, mogelijk met innovatieve oplossingen. “Daar is echter meer tijd voor nodig dan nu is geboden.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail wil heropening overweg bij Alverna aanvechten”

Gert Riet|07.06.16|11:31

Spoorbeheerder en ik vind het de heropening van de overweg ‘Laantje van Alverna heel slecht plan.

John Hogaarts|07.06.16|11:37

Maak er een WILO van of een oversteek alleen voor fietsers. Vanaf de leidsevaart is het gevaarlijk om met een voertuig over te steken vanwege de schuine oprit naar het spoor. Afsluiten met een hek is geen optie omdat dan als wandelaars of fietsers oversteken met het hek niet sluit en komen er klachten via mcn/smc/obi dat het hek weer open staat en kan de betreffende contract/proces aannemer weer opdraven om het hek te sluiten. Dit gebeurde in het verleden regelmatig en dan m.n. in de weekenden.

Bart Bennink|07.06.16|20:20

Als die overweg persee van de overheid weer heropend moet worden, laat dan diezelfde overheid de financiele middelen ter beschikking stellen om er een volwaardige overweg te plaatsen een AHOB bijvoorbeeld. ( Automatische Halve Overweg Bomen, met knipperlicht en belsignaal ).

Roderick Klein|16.06.16|21:56

Ja en dus is er een risico. Waneer stopt de spoorsector eens met het verkopen van de 100% veiligsheid dogma. Hoeveel doden vallen er nog op spoorwegovergangen (13 vorige jaar ?). Hoeveel mensen worden er gedood op 80 kilometer wegen ? Zet een knipperlicht neer met bel en voila… De doden zijn te betreuren maarja niets is 100% veilig te maken! Het kost ook nog eens klauwen met geld al die spoorwegovergangen opheffen. Maak eerst eens het spoorwegennet robuuster door B.V. meer wissels te behouden.

Arco Sierts|04.08.16|15:13

De reden dat deze overweg onveilig is, is omdat ProRail de op-1-na meest simpele beveiligingsvorm heeft afgeschaft, te weten de AKI (Automatische Knipperlicht Installatie)

De “Systeemoplossing AKI” was namelijk “Onveilig” (nb: in de ogen van systeemautisten wel te verstaan), en moesten dus allemaal verdwijnen. Nieuwe AKI’s zijn sindsdien dus ook ‘Zum Strengsten Verboten. Dus zijn er nog 2 opties: sluiting of mini-AHOB inclusief slagboom.

Tijd voor innovatie: de ‘AKI-met-andere-afkorting’ :P

Jeroen Jacobse|14.10.16|16:33

Dom te denken het oordeel aan te kunnen vechten van de Raad van State, het hoogste rechtsorgaan in NL.
Absolute veiligheid bestaat niet. Ook bij kruising van kanalen, wegen en fietspaden zijn risico’s. Beheersing daarvan doet men d.m.v. borden, knipperlichten, verkeerslichten etc. Afsluiten is wel het laatste.
Op deze overgang had ooit één ongeluk plaats, met een auto. Het betreft nu overweg voor voetgangers en fietsers zoals ook elders bestaand, ook 1500 meter verderop over zelfde spoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.