Nieuw kantoor ETS Spoor in Purmerend

ETS Spoor organiseert symposium ‘Spoor van de toekomst’

ETS Spoor organiseert op donderdag 2 juni een symposium met als thema ‘Spoor van de toekomst’. De spoorleverancier opent die dag zijn nieuwe bedrijfspand in Purmerend, waar het evenement ook zal plaatsvinden. Onderdeel van het symposium is een beurs waar allerlei innovaties worden gedemonstreerd.

Tijdens het symposium geven spoorexperts presentaties over de onderwerpen ‘stiller spoor’, ‘duurzaam spoor’, ‘onderhoud aan het spoor’ en ‘digitaliseren in het spoor’. Daarnaast zijn er diverse live presentaties en kunnen spoorprofessionals meer leren over frezen, slijpen en lassen van spoorstaven, wissels, CO2 opruimende maatregelen langs spoorlijnen, spoorstaaf-bevestigingssystemen, een geluidsabsorberende scherm en perronkeerwanden, digitale lasregistratie en kunststof kabelgoten.

Demonstratie spoorgereedschappen

Verder zal de Duitse producent Goldschmidt Thermit voor het eerst haar gereedschappen aan de Nederlandse spoormarkt tonen. De producent demonstreert de spoorstaafslijpmachine Profile Grinder GP 4000. Dit is de eerste slijpmachine in Europa die aangedreven wordt door een dieselmotor. Daardoor is deze machine ook te gebruiken in spoortunnels.

Deze machine wordt met name gebruikt om lasverbindingen in profiel te slijpen. De Profile Grinder GP 4000 D is bijzonder vanwege de ergonomie. Het apparaat is licht bedienbaar, gebruiksvriendelijk en minder belastend voor de lasser. Er zit een vonkenvanger op en een noodstop om veilig te kunnen werken.

Een andere machine van de Duitse fabrikant is de Ballast Tamper TB 5000 P. Ook dit apparaat heeft een goede ergonomie vanwege het lichte gewicht van minder dan 25 kilo. Deze werkt op benzine, waardoor er geen rekening hoeft te worden gehouden met een aggregaat of kabels. Directeur Rogier Schulmeister van ETS Spoor: “De machines kunnen bij interesse door de markt bij spoorprojecten worden getest.”

Slijpmachine

Goldschmidt Thermit Railservice toont verder de Railshape Eco. Dit is een slijpmachine met een nauwkeurig slijpresultaat, die geschikt is voor ontbramen en in profiel slijpen van spoorstaven en wissels. De slijpmachine beschikt over een elektrische motor die bruikbaar is voor tunnels of een benzinemotor naar wens. De gehele wissel, puntstuk, en tongbewegingen kunnen aan beide zijden worden geslepen. Daarnaast kunnen defecten op het loopvlak en vernauwingen aan de spoorbaan worden weggehaald. Het functionele ontwerp van de machine zorgt ervoor dat deze door één persoon kan worden bediend.

Het symposium en de innovatiemarkt vindt op 2 juni plaats in het nieuwe pand van ETS Spoor aan de Einsteinstraat 100 in Purmerend. Ga naar de website van ETS Spoor om je aan te melden.

Lees ook:

Reiziger kan rond blijven kijken met 360 graden geluidsscherm

Profile Grinder GP 4000
De spoorstaafslijpmachine Profile Grinder GP 4000 van Goldschmidt Thermit.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.