ProRail verliest mogelijk zelfstandigheid

Er komt waarschijnlijk een einde aan ProRail als zelfstandige organisatie. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil meer zeggenschap over het bedrijf krijgen en gaat de spoorbeheerder omvormen tot een agentschap, een zelfstandig bestuursorgaan of een overheidsdienst. Dat blijkt uit stukken die RTL Nieuws heeft ingezien.

Dit voornemen zou staan in een conceptreactie van het kabinet op de parlementaire enquête naar het Fyra-debacle. ProRail is sinds 2005 een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse Staat als enige aandeelhouder.

Financieel tekort

De spoorbeheerder kwam de afgelopen tijd negatief in het nieuws vanwege financieel wanbeleid en verstoringen op het spoor. Zo bleek dat honderden miljoenen euro’s die bedoeld waren voor spooronderhoud opgepot bleven. Voor 2015 gaat het om een bedrag van 90 miljoen euro en voor 2016 zelfs om 175 miljoen euro.

Naast het geld dat op de plank blijft liggen voor het spooronderhoud, kampt de spoorbeheerder met een tekort van 475 miljoen euro door spoorprojecten die te duur uitvallen. De staatssecretaris benadrukte eind vorig jaar al dat de financiële beheersing en samenwerking tussen ProRail en het ministerie dienen te worden verbeterd. Hoe ProRail er straks als nieuwe publieke uitvoerinsorganisatie uit gaat zien is nog niet bekend. Het kabinet neemt daarover dit jaar nog een beslissing.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail verliest mogelijk zelfstandigheid”

Antoine Berben|14.04.16|16:51

Pardon hoor beste redactie maar Prutsrail komt al jaren lang alleen nog maar zeer negatief in de publiciteit.
U doet nu net alsof er pas sinds kort problemen bestaan met dit bedrijf maar dit is toch echt niet zo en speelt al jaren lang.
Juist deze factor en het gegeven dat het maar niet beter wordt dragen volgens mij nu heel erg bij aan kamerbrede instemming met deze schoonmaakactie binnen dit zo slecht presenterend bedrijf, en dat is maar goed ook!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.