Onbewaakte spoorwegovergang

Dijksma wil gesaneerde overwegen niet heropenen

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu is niet van plan om particuliere overwegen die zijn gesloten in de toekomst weer open te stellen als hierover nieuwe inzichten ontstaan in het programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). Dat zegt de bewindsvrouw in beantwoording op Kamervragen gesteld door ChristenUnie, PvdA, SP en CDA.

De partijen willen dat Dijksma op basis van de uitkomsten van het programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) de sluiting van bepaalde particuliere overwegen heroverweegt. In het NABO worden innovatieve oplossingen voor overwegen bedacht, zoals innovaties op gebied van beveiligingssystemen, waarschuwingsinstallaties of oplossingen op het gebied van ongelijkvloerse kruisen. Volgens de staatssecretaris heeft dit programma als doel om uit veiligheidsoverwegingen het aantal NABO’s terug te dringen. “Daarbij past het niet om in het geval een overweg is gesaneerd om deze weer open te stellen”, schrijft de bewindsvrouw.

Spoorwegovergang

De Raad van State oordeelde in december vorig jaar dat de spoorwegovergang Laantje van Alverna in Heemstede die door ProRail was gesloten, moest worden heropend. Volgens de raad is de overweg een openbare weg en mag daarom niet gesloten worden. De Fietserbond en Wandelnet hadden de rechtszaak aangespannen, omdat ze vonden dat er een veilige toegang moest blijven voor de honderden wandelaars en fietsers die dagelijks gebruik maakten van de overweg. De onbewaakte spoorwegovergang werd in oktober 2014 door ProRail afgesloten.

Dijksma legt uit dat de particuliere overweg bij het Laantje van Alverna door verjaring openbaar is geworden, omdat aannemelijk is gemaakt dat de weg feitelijk heeft opengestaan voor verkeer voor een aaneengesloten periode van 30 jaar. Ook stonden er geen borden met aanduidingen zoals ‘eigen weg’ of ‘private weg’. Deze uitspraak heeft dan ook specifiek betrekking op de casus van het Laantje van Alverna en is niet op andere overwegen van toepassing, aldus Dijksma.

Spoorveiligheid

De partijen vinden dat het openbaar of particulier zijn van een overweg geen goed criterium is om te bepalen of een overweg moet worden gesloten. De staatssecretaris is het daarmee eens en vindt het ‘niet relevant voor de overweging’ of een overweg aangepakt moet worden. “Als ProRail vanuit veiligheidsoptiek het voornemen heeft een overweg te saneren, dan volgt een brede belangenafweging, waarin ook de financiële consequenties en de recreatieve belangen met betrokkenheid van de Stuurgroep Infrastructurele Barrièrewerking worden meegenomen.”

Volgens Dijksma weegt ProRail de verschillende belangen inclusief het recreatieve belang, in het licht van de lokale situatie. Daar waar onduidelijkheid over de definities bestaat, belooft ze met ProRail en de in de Stuurgroep vertegenwoordigde organisaties om tafel te gaan.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Dijksma wil gesaneerde overwegen niet heropenen”

Antoine Berben|10.03.16|16:28

Wat mij betreft blijven dergelijke overwegen ook voor goed gesloten.
We dienen het spoorverkeer veiliger te maken en binnen deze doelstelling past het om het aantal onbeveiligde overwegen zoals deze jaarlijks steeds maar verder terug te dringen.
Als fietstoeristen daarvoor moeten omrijden dan zij dat maar zo, veiligheid gaat hier vóór.

Roderick Klein|10.03.16|21:13

Hoe de spoorsector zich werkelijk totaal iedere keer weer voor schut zet. Hoe veel veiliger kan het spoorverkeer nog worden en hoeveel moet dat kosten ? Hoeveel doden en gewonden zijn er nu nog releatisch te redden.
Zoals sommige mensen dit noemen, kaartstaar. Hoeveel doden/gewonden vallen er op deze rustige onbewaakte overwegen ? De laatste botsing was in Dalen toch op een bewaakte overweg ? Hoeveel doden vallen er op 80 kilometerwegen ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.