Goederentrein SBB, Gotthardtunnel, foto: ©SBB CFF FFS

Zwitsers introduceren nieuw rekenmodel voor spoortarieven

©SBB CFF FFS

Zwitserland gaat in 2017 een nauwkeurig en geavanceerd systeem introduceren voor de berekening van gebruikersvergoeding voor het spoor. Het huidige rekenmodel van de Zwitserse spoorwegen wordt vervangen door een model dat ‘voertuig gebaseerd’ is. Typen treinen die meer schade aan de spoorinfrastructuur veroorzaken, betalen straks een hogere gebruikersvergoeding. Met deze aanpak wordt de aanschaf van ‘infrastructuur-vriendelijk’ treinmaterieel gestimuleerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zwitsers introduceren nieuw rekenmodel voor spoortarieven | SpoorPro.nl
Goederentrein SBB, Gotthardtunnel, foto: ©SBB CFF FFS

Zwitsers introduceren nieuw rekenmodel voor spoortarieven

©SBB CFF FFS

Zwitserland gaat in 2017 een nauwkeurig en geavanceerd systeem introduceren voor de berekening van gebruikersvergoeding voor het spoor. Het huidige rekenmodel van de Zwitserse spoorwegen wordt vervangen door een model dat ‘voertuig gebaseerd’ is. Typen treinen die meer schade aan de spoorinfrastructuur veroorzaken, betalen straks een hogere gebruikersvergoeding. Met deze aanpak wordt de aanschaf van ‘infrastructuur-vriendelijk’ treinmaterieel gestimuleerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.