Marker Light, Dual Inventive

BAM Infra Rail start pilot met LED-verlichting in het spoor

BAM Infra Rail is in Den Bosch met een pilot gestart waarbij knipperende LED-lichten een veilige werkzone markeren. Zodra het spoor buitendienst is gesteld, lichten de baanvakken automatisch op. Daardoor weten baanwerkers zeker dat ze op die plekken het spoor veilig kunnen betreden. Dit systeem komt goed van pas tijdens nachtelijke werkzaamheden, waarbij er minder goed zicht is.

Tijdens werkzaamheden aan het spoor is, ondanks de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen, niet altijd duidelijk zichtbaar welk spoor beveiligd is. Om die reden heeft technologiebedrijf Dual Inventive de Marker Light 3000 Remote Control (ML 3000 RC) ontwikkeld.

 In Den Bosch zijn diverse Marker Lights op dwarsliggers bevestigd met een maximale afstand van 15 meter van elkaar.

Pilot

De pilot in Den Bosch is het vervolg op een succesvolle proef met het systeem eind 2014 in Liempde. Michel Sitsen van BAM Infra Rail: “Uit de evaluatie van die pilot in Liempde bleek dat het voor baanwerkers erg duidelijk was welk spoor buitendienst was gesteld. Dat droeg absoluut bij aan de veiligheid. Met het gebruik van dit systeem voorkomen we aanrijdingen.”

“In Den Bosch zijn de afstanden groter dan in Liempde. Het is mogelijk om met tien lampen een werkzone over een afstand van 150 meter te markeren. In deze pilot gaan we de technische aspecten onderzoeken. Daarbij kijken we onder meer hoe lang de batterijen meegaan. Maar we bekijken ook hoe de beleving van de mensen in het veld is.”

Buitendienstelling

Zodra het spoor buitendienst is gesteld, worden de blauwe LED-lichten van de Marker Light 3000 Remote Control in dit betreffende deel geactiveerd. Daarna kunnen de baanwerkers starten met de werkzaamheden. Bij het opheffen van de veiligheidsmaatregelen aan het einde van de buitendienststellingen wordt ook de verlichting gedeactiveerd.

De Marker Lights zijn een aanvulling op de Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 (ZKL 3000 RC). De ZKL 3000 RC isoleert een gedeelte van het spoor zodat baanwerkers er veilig kunnen werken. De LED-verlichting wordt in de nabije toekomst draadloos gekoppeld aan de kortsluitlans, waardoor de sporen die buitendienst gesteld zijn direct blauw oplichten bij het activeren van de lans. Beide systemen kunnen dan op afstand via een app op een tablet of smart phone worden ingeschakeld.

Marieke van Gompel

Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive legt uit hoe de LED-verlichting werkt:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “BAM Infra Rail start pilot met LED-verlichting in het spoor”

Roland Korving|25.02.16|12:11

Volgens mij zie ik dit al jaren in Amsterdam Centraal.

Frits Jonkers|29.02.16|11:24

Buiten dienst van spoor wordt dit aangegeven in de toekomst door groen of blauw licht , ik vindt het een beetje verwarrend.
Bij Bam Rail Dual Inventive, spooronderhoud en Spoorveiligheid wordt het groen .
Bij Marker light 3000 Remote Control wordt het blauw.
Het is maar wat je Veilig noemt.
Frits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.