Experiment geluidsscherm TU Delft

Interactief geluidsscherm komt omhoog bij passerende trein

Een interactief geluidsscherm dat omhoog komt zodra treinen passeren en weer wegzakt zodra ze voorbij zijn. Dit is een nieuwe benadering voor het reduceren van geluidsoverlast door treinen die door de TU Delft is doorontwikkeld. Het geluidsscherm bestaat uit een monolithisch systeem, waardoor er weinig onderhoud nodig is. De statistische balancering zorgt ervoor dat er voor de bewegingen van het scherm geen aandrijving nodig is. 



Hoessein Alkisaei werkte het idee van het innovatieve geluidsscherm verder uit voor zijn master thesis aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft en presenteerde de resultaten tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs. Het onderzoek is een resultaat van een samenwerking tussen de faculteit Bouwkunde, Werktuigbouwkunde en Civiele Techniek.

Interactief geluidsscherm

“Het interactieve geluidsscherm is een nieuwe benadering voor conventionele geluidsschermen. Doordat het geluidsscherm met een hoogte van zes meter naar de grond zakt als het treinverkeer voorbij is, voorkomen we dat het uitzicht voor omwonenden te veel wordt belemmerd. We pakken de geluidsoverlast pas aan op het moment dat het nodig is.”

“Het idee van het dynamische geluidsscherm is geïnspireerd door het Barrier in Motion project van VAA.ONL en de interactieve wanden van Festo en Hyperbody. Ik heb voor mijn master thesis  het idee van een dynamisch geluidsscherm op mijn eigen manier verder uitgewerkt tot een bruikbare oplossing voor het Nederlandse spoor.”
Interactief geluidsscherm, TU Delft

Ontwerp

“In het onderzoek moest de complexiteit en de hoeveelheid elementen voor een geluidswal worden teruggebracht. Daarnaast moest de geluidswal met nul kracht worden vervormd, zodat er nauwelijks tot geen aandrijving nodig zou zijn. De efficiëntie van de bewegende geluidsbarrière moet hoog zijn en de kosten laag.”

“Het ontwerp dat ik heb gemaakt is monolithisch. Dat betekent dat het de constructie één geheel is, dus zonder verschillende onderdelen en boutjes en moertjes. De constructie is daardoor eenvoudig te reproduceren, bijvoorbeeld door een mal.”

Ontwerp geluidsscherm, TU Delft

Computermodel

Naast het monolithische aspect is de geluidswal statistisch gebalanceerd, waardoor geen kracht hoeft te worden geleverd voor de beweging van de constructie. Om het model van de geluidswal vast te stellen voerde Alkisaei diverse tests uit bij de faculteit Werktuigbouwkunde en Civiele Techniek. “Ik heb in het ontwerp de stijfheid van het materiaal gebruikt om het gewicht te compenseren. Met een computermodel heb ik gekeken welke constructievorm van het materiaal dat mogelijk maakt.”

Het mooie van deze oplossing is dat het op meerdere manieren toepasbaar is, vertelt Alkisaei. “Het is mogelijk om meubilair in een ruimte te laten ‘verdwijnen’ en tevoorschijn laten komen. Denk aan bijvoorbeeld stationsmeubilair, een overkapping waaronder mensen kunnen schuilen of uiteindes van perrons die dichtklappen zodra een trein voorbij komt. Ook zou je voor zonnepanelen een constructie kunnen bouwen die met de zon meedraait.”

Interactieve geluidsscherm

Hoessein Alkisaei, die inmiddels is afgestudeerd op dit onderwerp, is op zoek naar een promotieplek om zijn onderzoek te vervolgen. Bedrijven die interesse hebben in een verdere uitwerking van vervormbare en interactieve constructies kunnen contact opnemen met hem via e-mailadres h.alki@live.com. Alkisaei werd tijdens zijn onderzoek begeleid door Ir. Giuseppe Radaelli, Dr. ing. Henriette Bier, Prof.dr.ir. Just Herder en Prof.dr.ir. Bert Sluys.

Marieke van Gompel

Bekijk hier de videobeelden van een van de tests op de TU Delft:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Interactief geluidsscherm komt omhoog bij passerende trein”

John Hogaarts|11.02.16|11:49

Wat gebeurt er als de wind/storm hierop staat. Wat doet het zonlicht met het plexiglas. En hoe zit het met het PVR. Hoe hoog gaan ze worden. Als een trein met 140 km/h passeert krijg je zuiging en wat gaat er dan met dit scherm gebeuren.

Loek van der Heide|12.02.16|10:29

Geachte Moderator,
Graag kom ik in contact met de heer Hoessein Alkisaei
voor een mogelijk spoorproject
Onder vermelding: Überprüfungs-Strecke Harlingen- Leer
• ‘flexi-geluidswallen’
• ‘Deel elektrificatie’ Multi-courante 1,8/3 KV DC /15 KV AC
• ombouw dieseltreinen met ‘panto’s’ boven- en zijlings/onder
• Elektrificatie met ‘derde rails’ in combi met bovenleiding (Leeuwarden en Groningen/Zwolle)
Contact
Loek van der Heide info@loekvanderheide.nl / 06-430 23468

Marieke van Gompel|18.02.16|13:51

Beste Loek,

Je kunt Hoessein Alkisaei bereiken via e-mailadres h.alki@live.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.