Directie Two-B, Verebus en B-Next

Verebus en Two-B bundelen krachten in nieuw kantoor Utrecht

Gepubliceerd op 28-01-2016 om 09:37

Ingenieursbureaus Verebus en Two-B bundelen vanaf 1 februari hun krachten door gezamenlijk een nieuw kantoor aan de Vliegend Hertlaan in Utrecht te betrekken. Dit doen zij om de spoorsector vanuit één loket multidisciplinaire diensten aan te kunnen bieden. Naast de verstevigde samenwerking zullen zij ook zelfstandig op de markt blijven opereren.

Directeur Theo Bliekendaal van Two-B: “We werken al bij veel projecten samen met Verebus, maar we blijven ook afzonderlijk van elkaar met onze eigen identiteit in de markt opereren. Het is prettig dat we vanaf februari dicht bij elkaar zitten, zodat er korte lijntjes zijn. Qua timing is het goed, want we waren allebei op zoek naar een nieuwe locatie.”

Multidisciplinair aanbod

Two-B is specialist op het gebied van kabels en leidingen en Verebus is een erkend bureau op het gebied van treinbeveiliging. De ondernemingen werken al sinds 2009 samen aan spoorprojecten. “Net als er vrijwel altijd kabels en leidingen nodig zijn bij treinbeveiligingsprojecten, is er bij opdrachten voor kabels en leidingen vaak ook de discipline treinbeveiliging nodig”, vertelt Business Unit Manager Rail Jakob Scholten van Verebus.

Scholten: “We bieden samen met Two-B, maar ook met andere partners, een compleet spooraanbod aan. Two-B en Verebus, beide gespecialiseerde nichespelers, willen ook een multidisciplinair aanbod kunnen doen. In samenwerking met andere partners willen we ProRail en de spooraannemers één loket bieden voor projecten, waarbij meerdere disciplines wordt gevraagd.”

Samenwerking

In het kantoor in Utrecht is ook B-Next gevestigd, specialist op het gebied van telecommunicatie en ICT-infrastructuur. Ook is er werkruimte beschikbaar voor Dutch Rail Control (DRC). DRC is een ingenieursbureau gericht op tractie en energievoorziening en Logitech, gespecialiseerd in baan- en spoorbouw.

Verebus en Two-B werken met deze partijen aan gezamenlijk initiatieven voor de CO2 Prestatieladder en de Veiligheidsladder van ProRail. Scholten: “Om ook hier goede resultaten te behalen dien je kritisch naar je eigen werk en processen te kijken, maar ook naar die van de partijen waarmee je samenwerkt.”

Verbeteringen

Bliekendaal: “In een spoorproject, waar Two-B en Verebus bij waren betrokken, was het nodig om een extra bovenleidingsportaal te plaatsen. Een kabelbed lag in de weg en moest daarom omgelegd worden. Dat betekent in de praktijk dat je kabels moet knippen en lassen. Dit zijn erg arbeidsintensieve werkzaamheden. Met hulp van de collega’s bovenleiding is het portaal opgetild om het kabelbed te verleggen. Daarmee is miljoenen bespaard. In de ontwerpfase betekent dit een extra investering, maar dit is meer dan terugverdiend in de uitvoering.”

Scholten: “Dit soort verbeteringen kunnen we realiseren doordat onze bedrijven prettig samenwerken, ook op managementniveau. Projectleiders lopen makkelijk bij elkaar naar binnen en de cultuur van werknemers sluit op elkaar aan. Er hoeft geen extra projectmanagement bij te komen omdat iedereen elkaar al kent. Samen in een pand zitten geeft een extra boost aan onze bedrijven.”

Two-B en Verebus

Two-B Engineering is een advies- en ingenieursbureau op het gebied van kabels en leidingen en gespecialiseerd in railinfratechniek. De werkzaamheden lopen uiteen van directievoering, projectmanagement, projectleiding, toezicht, ontwerp, inmeten, revisie, vergunningen, tracéverkenning en voorschriften.

Verebus Engineering is een ingenieursbureau met opdrachtgevers binnen de marktsegmenten Rail, Defensie, Maritiem en Energie. Als specialist op het gebied van treinbeveiligingsinstallaties adviseert, ondersteunt en verzorgt Verebus de implementatie van de ontwikkeling van nieuwe componenten en systemen. Naast vakkundige engineering, stelt Verebus voorschriften en technische specificaties op.

B-Next

B-Next is een advies- en ingenieursbureau op het gebied van telecommunicatie en ICT- infrastructuur. B-Next levert advies, projectleiding, ontwerp, toezicht en bidmanagement. Tevens behoort beheer in telecommunicatie-infrastructuren tot het aanbod. Het specialisme ligt op het gebied van de spoor-, energie- en breedband-infrastructuur.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.