Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu, foto: Bart Maat

Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat opnieuw naar de spoortrajecten uit de voorkeursbeslissing ERTMS kijken. Mogelijk betekent dit dat sommige spoortrajecten die eerder waren geselecteerd voor de uitrol niet meer of pas later met het Europese systeem worden uitgerust. Dat verklaarde zij donderdagavond tegenover SpoorPro bij de nieuwsjaarsreceptie van KNV in Den Haag. “We gaan kijken welke trajecten heel belangrijk zijn en of mogelijk minder belangrijke trajecten achterwege kunnen worden gelaten.”


Vorige week werd bekend dat de uitrol van ERTMS flinke vertraging oploopt. Het programmabureau ERTMS heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben. Daarnaast geven de accountants van de Auditdienst Rijk (ADR) geen goedkeuring voor het project vanwege het ontbreken van een adequate programmabeheersing
.

“Het ERTMS-project wordt getemporiseerd, maar niet geschrapt”, beloofde de bewindsvrouw donderdag. Dijksma maakte eerder vorige week bekend dat een deel van het geld dat op de plank blijft liggen, wordt ingezet om de problemen op het spoor rondom Schiphol het hoofd te bieden.

Beveiligingssysteem

In april 2014 heeft het kabinet besloten om het Europese beveiligingssyteem op de Trans Europese Netwerk-corridors en de drukke spoortrajecten in Nederland (zie kaart onderaan) uit te rollen. De planning was om dit voor 2030 te doen, maar door het uitstel is het onduidelijk of dit nog gaat lukken.

Ook andere Europese landen kampen met een achterstand. Doordat enkele lidstaten zoals Duitsland en Frankrijk niet op tijd geld hadden vrijgemaakt kon het systeem nog niet op hun deel van de Europese corridors worden geïnstalleerd. Nederland hoeft wat Dijksma betreft niet voorop te lopen in de uitrol. “Wij willen als Nederland geen proeftuin voor ERTMS worden. Ik denk dat we lessen moeten trekken uit wat er is gebeurd in het Fyra-project.”

ERTMS-project

Dijksma vertelde dat het ministerie eerst met de projecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) aan de slag gaat. Daarna wordt er opnieuw de balans opgemaakt. Voor de uitrol van ERTMS is tot 2028 2,57 miljard euro gereserveerd. Volgens de staatssecretaris is het mogelijk dat dit budget ontoereikend zal zijn. “Projecten vallen gemiddeld dertig procent duurder uit, dus het zou kunnen dat er meer geld nodig is.”

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer vindt het goed dat er “pas op de plaats” wordt gemaakt. “Het ERTMS-project is complex en het is goed dat daar de tijd voor wordt genomen. Als er opnieuw naar de spoortrajecten wordt gekeken, zou het goed zijn als het uitrusten van het baanvak Eindhoven-Venlo met ERTMS wordt heroverwogen. Over dit traject rijden veel Europese goederentreinen.”

Debat Tweede Kamer

De EU-coördinator gaat nu voor een nieuwe geactualiseerde versie van het Europese ERTMS-plan zorgen. Daarin staat de planning voor de uitrol per 2020 en 2030. Dat wil volgens Dijksma niet zeggen dat er tien jaar vertraging optreedt, verklaarde zij eerder in een brief aan de Tweede Kamer. Dinsdag debatteert Dijksma met de Tweede Kamer over ERTMS.

Marieke van Gompel

Lees ook:

De spoortrajecten die zijn geselecteerd in de voorkeursbeslissing ERTMS:

ERTMS, invoering, kaart

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma”

Arco Sierts|18.01.16|09:54

Als Mw. Dijksma lessen wil trekken mbt ERTMS, dan is het Fyra-dossier absoluut een hele goeie, want in dat dossier is ERTMS vooral gebruikt als excuus van NS en haar eigen ambtenaren om de *echte* problemen zolang mogelijk richting media en Tweede Kamer verborgen te houden.
En daar is nu ook weer duidelijk sprake van. Het probleem hier is dat ERTMS-invoering een doel op zich is geworden, de kosten te hoog zijn, en de baten volstrekt onvoldoende (want niet ontwikkeld), dus is er te weinig geld.

Marc Busio|18.01.16|11:05

Volgens mij hebben we nu dan toch eindelijk een staatssecretaris die begrepen heeft dat het maar eens uit moet zijn met die drang om binnen Europa het beste jongetje van de klas te willen zijn. De te verwachten tegenvallende kosten en prestaties van wat de komende jaren wellicht nog wel op ERTMS-gebied zal gebeuren, zullen waarschijnlijk het laatste zetje geven om ook dit gedrocht van Europese samenwerking t.z.t. af te serveren.

Rob van Looveren|18.01.16|13:29

Bij normale bedrijfsvoering kijk je wanneer je technische middelen aan vervanging toe zijn. Er zijn 2 invalshoeken; financieel en technisch.Ik zou graag van mw.Dijksma horen wat dat betreft de situatie van het Nederlandse spoor is. Dan wordt duidelijk welke haast we moeten maken.
Grensoverschrijdend goederenverkeer via de corridors heeft de prioriteit van de EC. Internationale harmonisatie is dan wel nodig om met één systeem te kunnen rijden.
@Marco. Waar gaat het volgens jou fout?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.