Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu, foto: Bart Maat

Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma

Foto Bart Maat via KNV

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat opnieuw naar de spoortrajecten uit de voorkeursbeslissing ERTMS kijken. Mogelijk betekent dit dat sommige spoortrajecten die eerder waren geselecteerd voor de uitrol niet meer of pas later met het Europese systeem worden uitgerust. Dat verklaarde zij donderdagavond tegenover SpoorPro bij de nieuwsjaarsreceptie van KNV in Den Haag. “We gaan kijken welke trajecten heel belangrijk zijn en of mogelijk minder belangrijke trajecten achterwege kunnen worden gelaten.”


Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma”

Arco Sierts|18.01.16|09:54

Als Mw. Dijksma lessen wil trekken mbt ERTMS, dan is het Fyra-dossier absoluut een hele goeie, want in dat dossier is ERTMS vooral gebruikt als excuus van NS en haar eigen ambtenaren om de *echte* problemen zolang mogelijk richting media en Tweede Kamer verborgen te houden.
En daar is nu ook weer duidelijk sprake van. Het probleem hier is dat ERTMS-invoering een doel op zich is geworden, de kosten te hoog zijn, en de baten volstrekt onvoldoende (want niet ontwikkeld), dus is er te weinig geld.

Marc Busio|18.01.16|11:05

Volgens mij hebben we nu dan toch eindelijk een staatssecretaris die begrepen heeft dat het maar eens uit moet zijn met die drang om binnen Europa het beste jongetje van de klas te willen zijn. De te verwachten tegenvallende kosten en prestaties van wat de komende jaren wellicht nog wel op ERTMS-gebied zal gebeuren, zullen waarschijnlijk het laatste zetje geven om ook dit gedrocht van Europese samenwerking t.z.t. af te serveren.

Rob van Looveren|18.01.16|13:29

Bij normale bedrijfsvoering kijk je wanneer je technische middelen aan vervanging toe zijn. Er zijn 2 invalshoeken; financieel en technisch.Ik zou graag van mw.Dijksma horen wat dat betreft de situatie van het Nederlandse spoor is. Dan wordt duidelijk welke haast we moeten maken.
Grensoverschrijdend goederenverkeer via de corridors heeft de prioriteit van de EC. Internationale harmonisatie is dan wel nodig om met één systeem te kunnen rijden.
@Marco. Waar gaat het volgens jou fout?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma | SpoorPro.nl
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu, foto: Bart Maat

Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma

Foto Bart Maat via KNV

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat opnieuw naar de spoortrajecten uit de voorkeursbeslissing ERTMS kijken. Mogelijk betekent dit dat sommige spoortrajecten die eerder waren geselecteerd voor de uitrol niet meer of pas later met het Europese systeem worden uitgerust. Dat verklaarde zij donderdagavond tegenover SpoorPro bij de nieuwsjaarsreceptie van KNV in Den Haag. “We gaan kijken welke trajecten heel belangrijk zijn en of mogelijk minder belangrijke trajecten achterwege kunnen worden gelaten.”


Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma”

Arco Sierts|18.01.16|09:54

Als Mw. Dijksma lessen wil trekken mbt ERTMS, dan is het Fyra-dossier absoluut een hele goeie, want in dat dossier is ERTMS vooral gebruikt als excuus van NS en haar eigen ambtenaren om de *echte* problemen zolang mogelijk richting media en Tweede Kamer verborgen te houden.
En daar is nu ook weer duidelijk sprake van. Het probleem hier is dat ERTMS-invoering een doel op zich is geworden, de kosten te hoog zijn, en de baten volstrekt onvoldoende (want niet ontwikkeld), dus is er te weinig geld.

Marc Busio|18.01.16|11:05

Volgens mij hebben we nu dan toch eindelijk een staatssecretaris die begrepen heeft dat het maar eens uit moet zijn met die drang om binnen Europa het beste jongetje van de klas te willen zijn. De te verwachten tegenvallende kosten en prestaties van wat de komende jaren wellicht nog wel op ERTMS-gebied zal gebeuren, zullen waarschijnlijk het laatste zetje geven om ook dit gedrocht van Europese samenwerking t.z.t. af te serveren.

Rob van Looveren|18.01.16|13:29

Bij normale bedrijfsvoering kijk je wanneer je technische middelen aan vervanging toe zijn. Er zijn 2 invalshoeken; financieel en technisch.Ik zou graag van mw.Dijksma horen wat dat betreft de situatie van het Nederlandse spoor is. Dan wordt duidelijk welke haast we moeten maken.
Grensoverschrijdend goederenverkeer via de corridors heeft de prioriteit van de EC. Internationale harmonisatie is dan wel nodig om met één systeem te kunnen rijden.
@Marco. Waar gaat het volgens jou fout?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.