Kapotte spoorbrug bij Weener

Dijksma dringt aan op snel herstel spoorbrug bij Weener

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat een brief sturen aan haar Duitse amtscollega waarin ze aandringt op een spoedig herstel van de kapotte spoorbrug bij Weener, over de grens bij Groningen. Deze toezegging doet ze in de beantwoording van Kamervragen van de PvdA, VVD en de ChristenUnie die hierover zijn gesteld. Met name het goederenvervoer ondervindt hinder van deze stremming.

Dijksma stelt dat de Duitse spoorbeheerder DB Netz verwacht dat het vervangen van de spoorbrug drie tot vijf jaar in beslag gaat duren. “Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de brug zelf als ook de fundering total loss is, waardoor de gehele planprocedure om te komen tot een nieuwe brug zal moeten worden doorlopen.”

Spoorbrug

Vorige maand voer er een vrachtschip tegen de brug over de Eems en een deel stortte in. De hele spoorbrug moet worden vervangen. Door de stremming kan een goederentrein die vanaf januari drie tot vijf keer per week van Veendam via Leer naar Bremen en Malmö gepland stond, niet gaan rijden.

Ook het reizigersvervoer is getroffen door de kapotte spoorbrug. 700 mensen maken dagelijks gebruik van de verbinding tussen Groningen en Niedersachsen. Vervoerder Arriva heeft vervangend busvervoer geregeld.

Spoorverbinding

Op dit moment loopt er een project ter verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Daar is een subsidie voor vrijgemaakt van 8,3 miljoen euro. Volgens Dijksma loopt de planning nu in gevaar, omdat onderzoeken mogelijk opnieuw uitgevoerd moeten worden.

ProRail is op dit moment bezig met de voorbereiding van de verhoging van de baanvaksnelheid tussen Groningen en Nieuweschans. Deze snelheidsverhoging taat gepland voor de periode 2018-2020.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Dijksma dringt aan op snel herstel spoorbrug bij Weener”

Loek van der Heide|14.01.16|12:30

(Dijksma dringt aan op snel herstel spoorbrug bij Weener)
De spoorbrug bij Weener over rivier ‘Ems’ is een essentiële schakel in de ‘162-B-staatsspoorlijn’
die vanaf Harlingen-Haven naar Bremen voert. Voor aansluiting van de havens Harlingen, Groningen en Emden is een goede oeververbinding in die 162-B lijn van levensbelang.
Bovengenoemde havens moeten dan ook opgenomen worden in het TEN-tec programma voor aansluiting op het EU kern spoor net. Met inbegrip van een 2sporige tunnel bij Weener.

Loek van der Heide|14.01.16|12:34

De zeehaven Harlingen maakt, met Delfzijl, de Eemshaven, Emden maar ook ‘Wilhelmshafen’ deel uit van de EU-regio NoordNederland/Weser-Ems. WeNN. Als EU-regio moet de WeNN regio zich autonoom sterk maken voor TEN-tec subsidie’s om Harlingen en ook de Eemsmond nieuw- en beter- aan te sluiten op de 162-B staatslijn Harlingen-Bremen. De vervanging vh verouderdte TPRB sys. voor schakeling overwegen e.d. moet ook in dat TEN-tec verband met het ERTMS level 3 (het laagste-) gebeuren.

Loek van der Heide|14.01.16|12:38

De her-aanleg van de Ems Friesenbrücke, mogelijk als 2spoors-tunnel moet, met de uitrol van ERTMS-3 concreet programma onderdeel worden van een nieuw aan te boren subsidiestroom vanuit de TEN-tec regeling.
Te naheffing van NL ad. € 400 mln. zou via de TEN-tec aangewend kunnen worden om investerings achterstanden t/o Randstad Holland naar het Noorden toe ‘glad’ te strijken….
Het ‘Noorder spoorstelsel’ 162-B is hierbij een breekijzer voor een rechtsprocedure tegen Holland-Randstad beleid….

John rdam|14.01.16|19:19

Natuurlijk moet die brug hersteld worden. Met geld van de verzekering van de veroorzaker van de aanvaring. Maar om nou te stellen dat 50 containers per dag er meer last van hebben dan 700 reizigers…..

Freddy Soer|27.01.16|12:16

Zou dit geen goede gelegenheid zijn, om met onmiddellijke voorrang en in samenwerking met Deutsche Bahn, Nederlandse Spoorwegen, Arriva, ProRail, Strukton en Technische Universiteiten in Nederland en Duitsland, een tweesporige TUNNEL te ontwerpen en realiseren? Dan is het railverkeer op deze verbinding voorgoed verlost van het risico op toekomstige aanvaringen zoals nu vreemd genoeg heeft kunnen gebeuren.
Financiering zou ook deels moeten komen van verzekering eigenaar schip.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.